Thalyswirwar
Johannes
2013-08-23 08:06:41 UTC
Sinds de doorgaande "gewone" treinen naar Parijs zijn afgeschaft, wordt
iedereen die vanuit Nederland naar Parijs wil, feitelijk gedwongen de Thalys
te nemen. Een prima en comfortabele trein en je bent snel op je bestemming.
Maar een treinkaartje kopen blijkt nog een hele toer.
Er wordt royaal geadverteerd met "35 euro" (en in kleinere lettertjes erbij
"v.a.", en ergens voetnootje "op basis van enkele reis").

Voor een Franse logé die zondagavond of eventueel maandag terug naar huis
moet, en het niet luxe hoeft - gewoon tweede klas dus - dacht ik wel even
een treinkaartje voor 35 euro de Thalys te kunnen scoren. De goedkoopste
vervoermogelijkheid is goed genoeg. Dan blijkt Thalys er een enorme wirwar
aan tarieven in een ondoorzichtige tarievenstructuur op na te houden die een
enorm gepuzzel vereist. En een goedkoop treinkaartje vrijwel onbereikbaar.
1. Gewoon kaartje kopen en instappen (op basis van vol = vol) is er niet
bij. Jammer, want daar zal veel vraag naar zijn, vooral bij de wat flexibele
reiziger.
2. Dat goedkoopste tarief geldt alleen als je héél lang van (maanden!) van
tevoren reserveert. Maar dat lees je pas als je gaat zoeken.
3. Kun je niet extreem vroeg reserveren, dan reis je niet voor 35 euro, maar
voor prijzen vanaf rond de 100 euro.
3. Je moet bij het vooraf reserveren al exact je reismoment weten.
4. Wijzigen kan niet, of je had een nóg duurder kaartje moeten kopen.
5. Voor elke dag en voor elk tijdstip zijn de prijzen anders! En zoek je 10
minuten laten online de prijzen op, dan zijn die wéér veranderd.
6. Het is niet mogelijk op prijs te zoeken. Men moet eerst exact één
vertrekstation invullen plus een datum plus een tijdstip en dan krijg je één
prijsaanbod voor díé ene treinreis (soms ook een alternatief voor iets
later). Dat maakt het vrijwel onmogelijk in één oogopslag prijzen te
vergelijken en dan een keuze te maken.
7. In de zoekprogramma's moet vaak verplicht ook een retourdatum worden
ingevuld (anders werkt dat programma niet), ook als je naar een enkele reis
zoekt.
8. Bij het Antwerpen als vertrekstation aangeven (Antwerpen is vanuit
bepaalde delen van Zuid-Nederland praktischer dan Rotterdam als
vertrekstation, en wellicht ook goedkoper wegens de kortere reisafstand tot
Parijs) geeft het (Nederlandse) systeem aan dat alleen vanaf Nederlandse
vertrekstations gereserveerd kan worden. En dan wordt voor Antwerpen geen
informatie gegeven.
9. Komt bij een treinkaartje voor zo'n dure Thalys ook nog de eventuele
trreinreis naar een Thalysvertrekstation bij te betalen, of is dat
inbegrepen (zoals bij sommige vliegtickerts de treinreis naar Schiphool
inclusief is)?

Stel je je eens voor dat je zo zou moeten treinreizen van - pakweg - Tilburg
naar Deventer. Zo'n kolossaal en ingewikkeld en ondoorzichtig prijssysteem
alleen al maakt de treinreis onnodig duur. En alle snelheidsvoordeel met
zo'n hogesnelheidstrein is meer dan tenietgedaan door alle gepuzzel vooraf.

Vraag aan het forum (want ik kom er niet uit): welke is de goedkoopste
reismogelijkheid met de Thalys enkele reis van Rotterdam of Antwerpen naar
Parijs (voor één volwassene) met vertrek aanstaande zondagavond laat of
maandag? En hoe kom ik hier in Nederland (eventueel online) aan zo'n
reinkaartje voor mijn Franse gast? Kortingen mogelijk?

Tweede vraag aan het forum: klopt het dat de Franse spoorwegen andere
tarieven hanteren voor een trein naar Nederland of België dan andersom de
Nederlandse of Belgische spoorwegen voor een treinreis naar Frankrijk? En zo
ja, is het dan goedkoper (en überhaupt mogelijk) de treinreis naar Frankrijk
bij de Franse SNCF te reserveren (eventueel online)?
iMark
2013-08-23 12:42:20 UTC
Post by Johannes
[...]
Ik begrijp je frustratie. Ik zal proberen je een beetje wegwijs te
maken.
Post by Johannes
[...]
Dat is nog steeds mogelijk. Maar dan betaal je het hoge basistarief. Als
de trein niet is volgeboekt, kun je altijd een kaartje kopen voor die
trein.
Post by Johannes
2. Dat goedkoopste tarief geldt alleen als je héél lang van (maanden!) van
tevoren reserveert. Maar dat lees je pas als je gaat zoeken.
Dat is correct, en is al sinds 1996 het geval.
Post by Johannes
3. Kun je niet extreem vroeg reserveren, dan reis je niet voor 35 euro, maar
voor prijzen vanaf rond de 100 euro.
Correct.
Post by Johannes
3. Je moet bij het vooraf reserveren al exact je reismoment weten.
Met het tarief 'Flex' mag je zonder bijbetalen één trein eerder of later
nemen. Je hebt dan geen gereserveerde plaats.
Post by Johannes
4. Wijzigen kan niet, of je had een nóg duurder kaartje moeten kopen.
Stelregel: hoe duurder het kaartje, hoe flexibeler ze zijn bij Thalys.
Post by Johannes
5. Voor elke dag en voor elk tijdstip zijn de prijzen anders! En zoek je 10
minuten laten online de prijzen op, dan zijn die wéér veranderd.
Dat is nu eenmaal het yield managment. Op rustige uren lagere tarieven
dan op drukke tijden.
Post by Johannes
[...]
Dat klopt. Bij Thalys gaan ze ervanuit dat je reisdatum en vertrektijd
bekend zijn en dat je niet een beetje in het wilde weg naar lage
tarieven gaat zitten zoeken.
Post by Johannes
7. In de zoekprogramma's moet vaak verplicht ook een retourdatum worden
ingevuld (anders werkt dat programma niet), ook als je naar een enkele reis
zoekt.
Dat geldt alleen voor tarieven waarbij verplicht een retour geboekt moet
worden.
Post by Johannes
[...]
Kijk eens op de website www.thalys.com/nl, dan krijg je ook Belgische
vertrektstations te zien. Als je een reis wilt boeken vanaf Antwerpen,
word je doorverbonden met de boekingsite van de NMBS.
Post by Johannes
[...]
De aanreis naar het vertrekstation is niet inbegrepen. In België is er
wel die mogelijkheid. Daar kun je een biljet boeken vanaf ieder station
in België.
Post by Johannes
[...]
Daarom werkt het ook niet voor een metro-achtig treinsysteem als NS,
NMBS of Zwitserland.
Post by Johannes
[...]
Rotterdam - Parijs kost zondagavond EUR 114. Dat is semi-flex tarief.
Vertrek om 18.58, 19.58 of 20.58.
Antwerpen - Parijs kost zondagavond EUR 107, nauwelijks de moeite.

Prijzen zijn identiek op maandagochtend.

De enige kortingen die eventueel mogelijk zijn, zijn leeftijdskortingen.

Via de website www.thalys.com krijg je meer prijsinformatie dan via NS
Lospeed. Kijk je bijvoorbeeld op 29 september, dan zie je prijzen (vanaf
Amsterdam) van EUR 59 1e klas voor de trein van 15.19. Dat is een
speciale weekendaanbieding. Het prijsverschil tussen non-flex en
semi-flex is EUR 12. op deze datum.

Op 27 oktober zijn er werkelijk kaartjes EUR 35 op de trein van 17.19
uur.
Post by Johannes
[...]
Dat klopt niet. Alle prijzen zijn identiek bij alle aanbieders. Maar
wanneer je in Nederland een kaartje op het station koopt, betaal je
boekingskosten. Die heb je niet als je online boekt.

Wanneer je boekt via www.thalys.com, kun je je kaartje thuis uitprinten
of het kaartje op je smartphone ontvangen.

Overigens is naar mijn bescheiden mening de prijs van EUR 114 niet
overdreven gezien de zeer bescheiden reistijd van 2u40m van Rotterdam
naar Parijs. In het tijdperk voor Thalys was de reistijd met de snelste
trein, de EuroCity Etoile du Nord 4u09m. De D-treinen deden er zo'n 30
minuten langer over.
Johannes
2013-08-23 13:12:21 UTC
Post by Johannes
[...]
Dank voor het enorme puzzelwerk en de uitgebreide beantwoording. Ik had al
diverse sites geprobeerd: de NS, de Franse en de Belgische spoorwegen, de
Treinreiswinkel, enz. En zag door de bomen het bos niet meer.

Toch zou een gewoon opstapsysteem - zoals bij gewone intercity's - zonder
dat je dan een lege portemonnee hebt (100 euro p.p.duurder) (en ontdekt dat
sommige prijsvechtende luchtvaartmaatschappijen wellicht goedkoper zijn), al
dan niet voor een deel van de trein, voor zover er plaatsen vrij zijn, in
een grote behoefte voorzien. Als ik een dagje uit ben naar een bepaalde
stad/plek, weet ik vaak ook niet vooraf al hoe laat precies ik weer verder
(of terug) reis.
Dat zou Thalys ook een enorme kostenpost (het hele administratiecircus
eromheen).

De charme van het reizen is de vrijheid zonder geketend te zitten aan en
gestuurd te worden door vooraf vastliggende exacte vaste verplaatsschema's,
routeschema's, tijdschema's.
iMark
2013-08-23 14:54:09 UTC
Post by Johannes
Dank voor het enorme puzzelwerk en de uitgebreide beantwoording. Ik had al
diverse sites geprobeerd: de NS, de Franse en de Belgische spoorwegen, de
Treinreiswinkel, enz. En zag door de bomen het bos niet meer.
Dat kan ik me voorstellen.
Post by Johannes
[...]
Het verplicht reserveren in TGV-achtige treinen, dus ook Thalys, is een
veiligheidsmaatregel. Het heeft te maken met de rijtuigconstructie en
het maximumgewicht per as. Hierdoor is er een maximum aan het aantal
reizigers per trein. Bovendien levert het erg oncomfortable reizen op
wanneer alle gangpaden en balkons volstaan met mensen zonder
reservering.

Vervolgens zijn er slimme jongens en meisjes aan de slag gegaan met
yieldmanagement, uit de luchtvaartwereld afkomstig. Hierdoor is een
enorme prijsdifferentiatie per dag en zelfs uur ontstaan. Hierdoor wordt
de opbrengst per stoel aanzienlijk vergroot.

Stel dat je alle reizen op EUR 100 zou stellen, is de opbrengst per
stoel nooit meer dan die EUR 100, ook niet op dagen dat de vraag groter
is dan het aanbod en je dus meer voor dezelfde stoel kun vragen. Verder
kun je met yieldmanagement aanbiedingen de markt op slingeren voor
treinen die slecht bezet zijn.
Post by Johannes
De charme van het reizen is de vrijheid zonder geketend te zitten aan en
gestuurd te worden door vooraf vastliggende exacte vaste verplaatsschema's,
routeschema's, tijdschema's.
Dat ben ik met je eens. Maar een charme van reizen is ook dat je in een
prettige sfeer kunt reizen en een gagarandeerde zitplaats hebt. Elk
nadeel heb se voordeel.

Het is overigens opmerkelijk dat die andere grote spoorwegmaatschappij,
DB, geen verplichte zitplaatsreservering kent voor de ICE's. Maar die
zijn dan ook volgens een ander concept gebouwd. De goedkope aanbiedingen
hebben overigens wel een verplichte reservering, dus dat reguleert het
aantal reizigers aanzienlijk.
Johannes
2013-08-23 17:32:34 UTC
Post by Johannes
[...]
Ja, ik ken dat verhaal. Ik ik ken de stampvolle intercity's. Daarom had ik
het ook over toelaten (al dan niet in een bepaald deéé van de trein)
voorzover er plaatsen beschikbaar zijn.
(Als met een peperduur maximaal flexiihel kaartje ook op elk gewenst
opgestapt kan worden, bestaat ook dan - in theorie - de kans dat treinen
propvol raken.)
En het barrijtuig dan?
Post by iMark
[...]
Dan krijg je rare toestanden dat voor een "te zwaar" koffer soms meer
bijbetaald moet worden dan voor een hele passagier met zijn bagagevrijdom.
Of dat reizen van B naar C duurder is dan van A via B naar C. Dus goedkoper
met een extra reissegment erbij!
Post by iMark
Post by Johannes
[...]
Dat hoeft niet zo vreemd te zijn. Het aantal passagiers is belangrijker dan
oip welke stoel zij precies zitten. Tenzij je je tariefstructuur nóg
ondoorzichtiger maakt met ook nog een prijsdifferentiatie per stoel. Dus
niet alleen eerste of tweede klas, maar een nog verdere differentiatie naar
raamplaats, gangplaats, dicht bij de restauratiewagen, dicht bij het toilet,
zonzijde, niet-zonzijde, enz.
Johannes
2013-08-24 08:05:14 UTC
Post by Johannes
Post by Johannes
[...]
het ook over toelaten (al dan niet in een bepaald déél van de trein)
Post by iMark
[...]
En dootdat de gewone doorgaande treinen op dit traject zijn afgeschaft -
voor wie de reis best een uurtje langer mag duren en minder luxe mag zijn -
(dat kan geen toeval zijn), is er geen concurrentie (concurrentie is goed
voor de prijs) en wordt je wel het luxe vervoer in gedwongen.
Ik moet toegeven dat het een uitstekende en comfortabele trein is, maar keus
is er niet meer. En de prijs van een kaartje is een loterij.
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Men kan er natuurlijk ook voor kiezen op minder populaire tijden kortere en
op populairdere tijden langere treinen in te zetten. I.p.v. zo'n
kostenverslindend onhelder prijsloterijsysteem. Vliegtuigen kan men niet
verlengen of verkorten. Treinen wel.
Met democratischere prijsjes wordt de trein vanzelf ook populeirder. Fiat,
Citroën en Volkswagen zijn ook groot geworden met kleine auto's voor de
gewone consument i.p.v. voor de exclusiviteitszoekende klasse.
iMark
2013-08-24 09:35:35 UTC
Post by Johannes
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Zo luxe is Thalys niet in de tweede klas. De prijs van het kaartje
staat eigenlijk vast, namelijk het semi-flex tarief. Op sommige dagen en
tijdstippen en wanneer je lang van tevoren boekt krijg je korting.

Het basistarief is niet exorbitant gezien de reistijd.

Je bent trouwens niet de enige die moppert over het gebrek aan
alternatieven. Maar zou er werkelijk een grote markt zijn voor treinen
die in 6 uur van Amsterdam naar Parijs rijden? Ik geloof er niks van. Je
moet Thalys beschouwen als een supersnelle pendeltrein tussen Brussel en
Parijs met uitlopers in de dienstregeling ten noorden van Brussel.

Het is natuurlijk wel een beetje gedwongen winkelnering omdat er geen
alternatieven zijn. Maar als er werkelijk zo'n grote markt zou zijn voor
langzamere treinen over klassiek spoor dan was er al lang een ondernemer
ingesprongen. Grensoverschrijdend verkeer mag worden gestart door
iedereen die dat wil en de vergunningen en certifcaten heeft.

Uit het feit dat er sinds 1996 geen alternatieven tussen Brussel en
Parijs op het spoor zijn gekomen, kun je afleiden dat er geen vraag is
of de investering te groot zijn.
Post by Johannes
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Hogesnelheidstreinen rijden in vaste samenstellingen. Daar valt weinig
aan te verlengen of te verkorten, afgezien van het rijden in dubbele
samenstellingen.
Post by Johannes
Met democratischere prijsjes wordt de trein vanzelf ook populeirder. Fiat,
Citroën en Volkswagen zijn ook groot geworden met kleine auto's voor de
gewone consument i.p.v. voor de exclusiviteitszoekende klasse.
Vandaar dat er verschillende comfortniveaus worden aangeboden in
treinen.
Post by Johannes
Post by Johannes
Post by iMark
Maar die
zijn dan ook volgens een ander concept gebouwd. De goedkope aanbiedingen
hebben overigens wel een verplichte reservering, dus dat reguleert het
aantal reizigers aanzienlijk.
Overigens is het altijd mogelijk om zonder kaartje Thalys in te stappen
en aan boord een kaartje bij de Trainmanager te kopen. Dat is dan
uiteraard wel het hoogste tarief. Maar als je geen tijd hebt om het van
te voren te regelen, kun je altijd mee.

Je had nog een vraag over het barrijtuig. Bij Thalys bestaan
verschillende tarieven waarmee je zonder je reservering te wijzigen met
een trein eerder of later mag reizen. Wanneer alle stoelen gereserveerd
zijn, kunnen deze reizigers gebruik maken van de klapstoelen op de
balkons of het barrijtuig. Er moet dus wat overcapaciteit zijn in de
treinen om met dergelijke gevallen rekening te houden. Dit speelt vooral
tussen Brussel en Parijs waar op drukke tijden iedere 30 minuten een
trein rijdt.
T. Lootrek
2013-08-24 10:13:18 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Vliegtuig? Auto?
Post by Johannes
Post by Johannes
[...]
Het comfort van een auto is groter.
Post by iMark
Post by Johannes
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Met een auto kan je zelfs op elk moment besluiten dat je naar Parijs
wilt. Niets regelen, rekenen en reserveren: instappen en weg wezen. Geen
verspilde tijd voor voorbereiding en aan- en afreizen naar een
Thalysstation. Reistijd vanuit midden Nederland van deur tot deur: 4,5
uur. Johannes kan het, gezien zijn locatie, nog wel een uurtje sneller. :-)
trein rijdt.
Johannes
2013-09-01 07:41:39 UTC
Post by Johannes
[...]
Nog even een aanvulling.
Ging het mij aanvankelijk om het zoeken naar prijsinformatie over de Thalys
voor de terugreis een Franse logé die ik verwachtte, gisterenmiddag reed ik
zelf - na vele jaren - weer eens in de Thalys. Kaartje gekocht op het Gare
du Nord in Parijs. Naar Luik.
In Luik regelde ik het vervolgvervoer naar Maastricht en verder (mijn
gewenste Nederlandse eindbestemming was in Parijs niet in de
treinkaartrjescomputer vindbaar).

De trein is uiteraard snel en van Parijs naar Luik was maar één tussenstop
(Brussel-Zuid). Maar dat het om extra luxe zou gaan en dat daar ook een
prijskaartje aan hangt, is voor wat die extra luxe betreft (niet qua prijs)
niet merkbaar. Oké, de stoelbekleding is van stof, maar je hebt niet meer
ruimte dan in een intercity en de coupé zat geheel vol met mensen met
behoorlijk veel bagage. Weinig verschil dus. Alleen de snelheid.
Ik heb het over de tweede klas.
De eerste klas is uiteraard wél luxueuzer, maar daar betaal je dan ook (nog)
meer voor.

Opmerkelijk (en positief): op het station van Luik-Guillemins (België), waar
ik een treinkaartje voor het vervolgtraject naar en in Nederlnd kocht, kan
men het voordeelurentarief voor het Nederlandse deel van het aanvullende
reistraject al direct toepassen. Dat was in Parijs waarschijnlijk niet
gelukt (los van het feit dat niet elk Nederlands station daar in de computer
staat).