Wie kan dit uitleggen?
O. Udeman
2014-05-26 15:44:51 UTC
Dit vond ik op RTV Utrecht als bericht. Kan iemand dit uitleggen?

"Het regent klachten bij reizigersorganisatie Rover en
ouderenorganisatie Unie KBO over de Keuzedagen voor 60-plussers. Door de
komst van de OV-chipkaart is de Keuzedag een stuk duurder en
ingewikkelder geworden.

De voordelige Keuzedagen die 60-plussers bij hun NS-abonnement kunnen
aanschaffen, worden sinds vorige zomer niet meer als papieren kaartje
aangeboden. Het meest voorkomende probleem van de digitale variant is
dat de dag op een ongewenst tijdstip geactiveerd wordt door de
chipkaartlezers. De digitale Keuzedag is bovendien nog niet op ieder
station beschikbaar.

Rover en de Unie KBO willen dat NS de keuzedagen ook gewoon als papieren
kaartje aanbiedt, eventueel met een chip erin."
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Ben Doedens
2014-05-26 20:58:01 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Eerst waren de keuzedagen gratis, toen werden ze 2 Euro en nu zijn ze 3,50
Euro per dag. Alles 2e klas. Eerste klas is stukken duurder zoals de gehele
eerste klas de afgelopen 10 jaar verschrikkelijk duur is geworden.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
ProOne
2014-05-26 23:01:31 UTC
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
In plaats van een keuzedag zou je natuurlijk ook een dagkaart kunnen
nemen. Bij Blokker en andere grootwinkelbedrijven slechts €15-18 of
rechtstreeks bij NS voor "slechts" €50,80.

Overigens moet je er natuurlijk wel bij vertellen dat in die €1,50
verhoging bij elkaar 7 jaar inflatie verwerkt zit én dat de keuzedagen
nu ook het hele jaar door op maandag en vrijdag mogen worden gebruikt.
Dat op zich is al een uitbreiding van 40% reisgenot.
Ben Doedens
2014-05-27 00:53:19 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
De prijs is met 75% verhoogd. Is de inflatie over de afgelopen 7 jaar ook
75% geweest?
Verder is de voordeeluren kaart afgeschaft (alleen nog voor bestaande
contracten maar hoe lang nog) en heeft de nieuwe dal voordeelkaart een
andere definitie van daluren. Zo mag je in de namiddag tot 18.30 uur niet
met dalurenkorting reizen. Het zou in de lijn der verwachting liggen dat je
de vrije reisdagkaart ook in de middagspits niet geldig is, net als dat de
kaart ook s morgens voor 9 uur niet geldig is. Ik heb er eigenlijk niks over
kunnen lezen. Dus neem ik aan dat de middagspits niet verboden is.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
ProOne
2014-05-28 00:11:07 UTC
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
Ook met het Dal Voordeel abonnement kun je in de middagspits
(16:00-18:30) met 40% korting reizen, mits je vóór 16:05 incheckt.
Het tijdstip van inchecken bepaalt n.l. of je wel of niet met korting reist.
Ben Doedens
2014-05-28 09:04:06 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
Maar als je stedentripje net om 17.00 uur afgelopen is hang je. (kun je nog
even lekker eten in de stad) ;-)
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
ProOne
2014-05-28 00:18:54 UTC
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
Nog even terugkomend op keuzedagen.
Bij een voordeelurenabonnement zijn keuzedagen op ma t/m vr uitsluitend
geldig vanaf 09:00 uur.
Bij de "nieuwe" abonnementen zijn de keuzedagen op ma t/m vr geldig van
04:00- 06:30 en vanaf 09:00.
In beide gevallen in het weekend de gehele dag.
Ben Doedens
2014-05-28 09:03:54 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
En kun je nog voordelige overgangen 2/1 kopen ??
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
ProOne
2014-05-28 10:39:27 UTC
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
Jazeker, afgelopen maandag nog met een keuzedag op stap geweest en voor
6 euro een overgang 2-1 op de OVC gezet.
O. Udeman
2014-05-28 11:13:39 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by O. Udeman
[...]
Huh?!
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
ProOne
2014-05-26 22:57:15 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Omdat papieren treinkaartjes binnenkort worden afgeschaft worden sinds
vorig jaar de keuzedagen ook "verchipt".
Ophalen van keuzedagen kan bij alle NS kaartautomaten op alle stations.
Op het beeldscherm staat er een speciale knop voor "ophalen keuzedag".
Dan wordt de keuzedag die het eerst verloopt automatisch op de
OV-chipkaart geladen.
Gebruik je de knop "ophalen bestelling" dan kun je zien welke keuzedagen
op dat moment gebruikt kunnen worden. Dat is doorgaans de keuzedag voor
die periode van 2 maanden (wordt klaar gezet de dag voordat de
geldigheid daarvan ingaat), en vaak zul je ook de keuzedag zien staan
die het hele jaar gebruikt kan worden (mits nog niet gebruikt, uiteraard).
Ook via deze knop ( ophalen bestelling ) kun je een keuzedag op de
OV-chipkaart zetten. Je moet dan echter wel zelf een weloverwogen keus
maken welke kaart je op de OV-chipkaart zet.
Er zijn mensen die die keuzedagen alvast dagen of weken tevoren op hun
OVC zetten. Waarbij ze vergeten dat bij de eerstvolgende incheck als
eerste voor een keuzedag wordt gekozen. In zo'n geval kun je dus voor
een korte reis wel een keuzedag kwijt zijn.
Vandaar dat van alle kanten wordt geadviseerd de keuzedag pas op de OVC
te laden (via de knop "ophalen keuzedag" op het moment dat men er ook
daadwerkelijk gebruik van maakt.

Voorts is het mogelijk de keuzedagen via de kleine gele automaten in de
supermarkten en overige winkels op de kaart te zetten.
Soms valt daarbij niet op dat er meerdere keuzedagen beschikbaar zijn
(kleine displays) en mensen zonder meer op "akkoord" blijven drukken,
met als gevolg dat de hele beschikbare voorraad meteen op de
OV-chipkaart wordt geladen. En dus de eerstvolgende reizen (al dan niet
bedoeld) ook op de keuzedagen worden gemaakt.

Daarom wordt ook in dit geval nadrukkelijk geadviseerd de keuzedagen
niet op te halen bij die kleine gele automaten in welke winkel dan ook.
Schermen van de NS kaartautomaten zijn een stuk duidelijker en geven ook
meer informatie.

Kort samengevat: Haal dus altijd een keuzedag op op het moment dat u er
gebruik van wilt maken en doe dat dan bij een NS kaarautomaat op het
station. Dan kan het vrijwel niet fout gaan, zeker niet als u de knop
"ophalen keuzedag" gebruikt. Die keuze moet u naderhand bovendien eerst
nog eens bevestigen alvorens de keuzedag op de kaart wordt gezet.
Ben Doedens
2014-05-27 00:45:55 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Zijn de NS automaten op de Arriva stations inmiddels van chipkaartlezers
voorzien? Tot voor kort was dit niet het geval. Op de plek waar in Assen
b.v. de chipkaart toestand zit, zit in Winschoten een metalen afdekplaat.
Chipkaartransacties doe je daar op de Arriva automaten, maar die hebben weer
niks met NS van doen.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
Piet Beertema
2014-05-27 06:21:42 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
"Het regent klachten bij reizigersorganisatie Rover en
ouderenorganisatie Unie KBO over de Keuzedagen voor
60-plussers. Door de komst van de OV-chipkaart is de
Keuzedag een stuk duurder en ingewikkelder geworden.
Op zijn zachtst is het dan toch opmerkelijk dat het bij
de ANBO ("De grootste belangenorganisatie voor senioren")
kennelijk geen "klachten regent".
Post by ProOne
Ophalen van keuzedagen kan bij alle NS kaartautomaten op
alle stations.
Maar niet alle stations zijn NS-stations.
Post by ProOne
Op het beeldscherm staat er een speciale knop voor "ophalen
keuzedag". Dan wordt de keuzedag die het eerst verloopt
automatisch op de OV-chipkaart geladen.
Althans, bij de NS-automaten.
Post by ProOne
[...]
"deze nieuwe Oplaadpunten werken niet zoals de kaartautomaten
van NS. Ze hebben dezelfde onhebbelijkheid als de automaten
in de winkels, namelijk dat u niet kunt kiezen welke Keuzedag
u wel en niet wilt aanspreken. Er is één Keuzedag die u het
hele jaar mag gebruiken, en die willen veel mensen bewaren
voor een later moment. De automaat vraagt echter niets en zet
die meteen op de kaart, ook als u op de reisdatum een periode-
gebonden Keuzedag zou kunnen gebruiken."
Post by ProOne
Daarom wordt ook in dit geval nadrukkelijk geadviseerd de
keuzedagen niet op te halen bij die kleine gele automaten
in welke winkel dan ook.
"Haalt u bij de automaat een andere elektronische bestelling
op en is er nog een Keuzedag in voorraad die bruikbaar is op
die datum, dan krijgt u die Keuzedag ook ongevraagd op uw kaart.
Checkt u vervolgens in tijdens de daluren, dan wordt die Keuzedag
automatisch aangesproken, ook als u die tot een latere datum
had willen bewaren."
Post by ProOne
Schermen van de NS kaartautomaten zijn een stuk duidelijker
en geven ook meer informatie.
Er zijn nogal wat stations waar geen NS-kaartautomaten zijn.
Dan krijg je met bovengenoemde problemen te maken.

-p
O. Udeman
2014-05-27 11:22:12 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Nou, het is mij inmiddels uit alle reacties wel duidelijk dat aan dit
systeem weinig touwen zijn vast te knopen.