Openbaar vervoer Haaglanden flink duurder
T. Lootrek
2012-07-17 18:48:36 UTC
Gepubliceerd:
Laatste update: 17 juli 2012 15:50
17 juli 2012 17:00 Deel: TW FB
Openbaar vervoer Haaglanden flink duurder
DEN HAAG - De kilometerprijs voor reizen met het openbaar vervoer in de
regio Haaglanden is begin juli met ruim 11 procent gestegen.
Tegenvallende opbrengsten van de ov-chipkaart zijn daarvoor de oorzaak.
Dat bevestigt een zegsman van het gewest Haaglanden tegenover NU.nl.

De tarieven zijn voor de regio Haaglanden per 30 juni aangepast. Een
kilometer in de bus of tram kostte voorheen nog 12 cent, nu is dat 13,4
cent. Dat komt neer op een stijging van 11,6 procent.

Voor de Randstadrail steeg het tarief met 15,7 procent van 14 naar 16,2
cent per kilometer.

Kostenneutraal

Volgens de woordvoerder moeten de ov-chipkaart kostenneutraal voor
vervoerders zijn. Dat betekent dat zij door de invoering van de kaart
niet meer geld mogen verdienen dan daarvoor. Minder is echter ook niet
de bedoeling.

In Amsterdam werd vorig jaar van een prijsverhoging afgezien om
kostenneutraal te blijven. In de regio Haaglanden zijn vervoerders
minder gaan verdienen en daarom moest de prijs omhoog, aldus de
woordvoerder.

Het gewest benadrukt dat de tarieven sinds de invoering 30 juni vorig
jaar niet mochten stijgen en dat er in 2010 een prijsverlaging is
doorgevoerd. Met de recente correctie worden de kosten voor vervoerders
gecompenseerd. In de tariefgroei zit ook inflatie verwerkt.

Opstaptarief

Wel wijst de zegsman erop dat de stijging per reis procentueel lager
ligt, omdat er bij reizen ook nog een opstaptarief geldt. Dat tarief
stijgt nu niet mee, maar werd in januari wel al met 11 procent verhoogd.

De kosten voor openbaar vervoer in de regio Haaglanden gaan mogelijk nog
verder omhoog. Mocht een nieuw kabinet gaan bezuinigingen op het
openbaar vervoer wordt een deel van deze kosten namelijk doorberekend
aan de reiziger. Ook zal er gesneden worden in de dienstverlening.

Door: NU.nl/Brenno de Winter

En mijn pensioen wordt niet hoger. Wat nu?
Massimo
2012-07-18 01:25:17 UTC
On Tue, 17 Jul 2012 20:48:36 +0200, "T. Lootrek"
Post by T. Lootrek
[...]
Ik neem aan dat je pensioen, net als het mijne zelf kleiner wordt?
Ik krijg geen compensatie meer vanwege de bezuinigingen en evt.
jaarlijkse opwaardering kan je in deze tijden niet alleen vergeten,
maar mijn pensioenbedragje is zelfs verlaagd geworden!

Massimo
T. Lootrek
2012-07-18 07:35:27 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Juist! Het is een werkelijk beschamende vertoning in dit land. Wat kun
je nog doen, anders dan stemmen op een partij die het belang van de
ouderen wel in het vaandel heeft staan? In elk geval dus niet op een der
partijen van de Kunduz coalitie. De enige partij die een serieuze
machtsfactor kan vormen is de PVV, Hoewel het eerste dat vorige keer
meteen werd ingeleverd het AOW verhaal was en er is meegegaan in een
gedoogconstructie die mijn voorkeur niet had. Maar ja, gelukkig is de
PVV er uit gestapt: beter ten halve gekeerd enzovoorts, en we moeten
toch wat, he. De plannen die er nu liggen zijn voor ons in elk geval zo
rampzalig, daar moeten we echt zo hard en zo dwars mogelijk voor gaan
liggen.
Ben Doedens
2012-07-18 08:46:12 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
En dan moet je juist niet bij de PVV zijn. Bedenk dat Wilders voordien een
gewaardeerd lid van de VVD fractie was voordat het hem in zijn bol is
geslagen.
En aan de linkerzijde is maar weer eens gebleken dat GL vooral GROEN is en
maar weinig meer heeft van de linkse CPN van vroeger. In de Kunduz coalitie
werden linkse punten ingeruild voor wat groene denkbeelden. Ik heb liever
geld in de knip dan de groene ideologie van GL.
Blijft de redelijk consequent links blijvende SP en de nieuwe lichting
draaikonten van de PvdA. Een ruk naar links gemaakt, maar het is de vraag
hoe lang dat duurt.

Verder heeft het huidige kabinet en zeker de Kunduz coalitie gebruik gemaakt
van de verdeeldheid binnen de FNV bonden. Bij de bezuinigingen van de Kunduz
coalitie hadden ze niks in te brengen; erger nog, ze zijn niet eens gevraagd
naar hun mening !

En voor hard en dwars er voor gaan liggen is er toch een meerderheid nodig,
zowel in de 2e als de 1e kamer. Op D66 en GL in een coalitie met PvdA en SP
moet je niet al te hard meer rekenen. Ook Pechtold heeft zijn rechtse roots
laten zien.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
Een interessante verhandeling. Maar wat is jouw conclusie?
Bram
2012-07-19 21:25:20 UTC
Post by Ben Doedens
Blijft de redelijk consequent links blijvende SP
Dan heb je het verkiezingsprogramma 2012 van de SP niet gelezen. Van
het sociaal-linkse gedachtengoed is heel weinig over gebleven.

Bram
Ben Doedens
2012-07-19 21:39:23 UTC
Post by Bram
Post by Ben Doedens
Blijft de redelijk consequent links blijvende SP
Dan heb je het verkiezingsprogramma 2012 van de SP niet gelezen. Van
het sociaal-linkse gedachtengoed is heel weinig over gebleven.
Ik schreef dan ook "redelijk consequent links". Uiteraard is de partij niet
meer de maoistische linkse partij van de vorige eeuw. En als men
regeringsverantwoordelijkheid nastreeft is het zeer verstandig wat meer naar
andere links partijen te koersen. Als de partij uiterst links zou blijven
zou regeringsdeelname altijd een utopie blijven. Tenzij men met deze
denkbeelden 51% van de kamerzetels haalt. Maar ook dat is in een verdeeld
land als dit al een utopie. Er is geen partij die dat ooit zal halen.

Maar de SP maakt zeker geen ommezwaai als GL met Sap. Of laat de
kroonjuwelen voor wat ze zijn zoals D66 met Pechtold.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
Bram
2012-07-19 22:54:15 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Bram
[...]
Ik heb het over sociaal-links gedachtengoed, zoals nog steeds in het
beginselprogramma te vinden is, niet over het maoïsme (dat werd in de
jaren tachtig al afgezworen, en in 1991 ook het marxisme-leninisme.).
Zo staat in het verkiezingsprogramma 2012 niets over een hoger
minimumloon en sociaal minimum, i.t.t. vorige verkiezingsprogramma's.
Ook "redelijk consequent links" is de SP dus niet. Leg anders het
beginselprogramma "Heel de mens" uit 1999 maar eens naast het huidige
verkiezingsprogramma.
Daar waar de SP in een college van B&W of Gedeputeerde Staten zit, zie
je ook dat ze vaak over rechts gaan. Kijk maar eens naar Zuid-Holland,
Noord-Brabant en een gemeente als Leiden. En weer on topic in deze
nieuwgroep: ze verkiezen dan zelfs asfalt voor auto's boven beter
openbaar vervoer.

Bram
T. Lootrek
Dat laatste is een goed teken, dat zouden meer partijen moeten doen!
Satkijker
2012-07-20 09:37:12 UTC
Post by Bram
Post by Ben Doedens
Post by Bram
[...]
Er komt wel beter openbaar vervoer rondom Leiden.
De tram dwars door de binnenstad van Leiden gaat niet door maar de
snelheid van de bussen gaat omhoog door aanleg van vrije busbanen.
Ben Doedens
2012-07-20 09:32:15 UTC
Post by Bram
Post by Ben Doedens
Post by Bram
[...]
Niet direct mogelijke coalitiepartners voor de borst stoten. Er is niks op
tegen dit soort dingen later nog binnen te halen. Wees blij dat dit land
tenminste een minimumloon en een sociaal minimum kent, al is dat volgens
velen te laag en te weinig. Ons rijke buurland, wat het zo geweldig goed
doet in Europa, heeft dan niet. Daar verrijken zich de bedrijven met 400
Euro banen en soms verplicht "vrijwilligerswerk" voor 1 Euro per uur. Dat is
christelijke naastenliefde !
Post by Bram
[...]
In Leiden heeft de gemeenteraad EN de bevolking de plannen voor het OV
(Rijn-Gouwe Lijn) afgewezen, dat is niet alleen de verdienste van de SP. Om
het beschikbare geld niet verloren te laten gaan heeft men gekozen voor een
verbinding tussen de A4 en de A44 waardoor het verkeer van en naar de kust
uit de stad wordt gehaald. En dan ligt Leiden weer dwars omdat het niet de
goede tracékeuze zou zijn. Men mag al blij zijn als tenminste die rotzooi de
stad uit is. Dat men IN de stad liever stinkende dieselbussen laat rijden
i.p.v. een emissie-arme tram is de keus van gemeenteraad en bevolking.
Overigens worden niet alle voor de RGL gereserveerde gelden aan asfalt
besteed, er wordt ook verbetering nagestreefd op de treinverbinding met
Alphen a/d Rijn, Gouda en Woerden. Al heeft die laatste verbinding veel
problemen met de ondergrond.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens