Smoezen AnsaldoBreda
T. Lootrek
2013-06-18 16:32:45 UTC
Vrijblijvende kletspraatjes van diens vertegenwoordiger Manfellotto in
onze volksvertegenwoordiging.

Het is toch niet te filmen: het rampending Fyra wordt om te beginnen
ongestraft jaren te laat opgeleverd. Dan valt hij bij de eerste de beste
sneeuwbui in stukken uit elkaar. Vervolgens belooft AnsaldoBreda het
kreng binnen een paar dagen te repareren. Daar komt, naar we hebben
gezien, dus geen flikker van terecht.
En dan probeert meneer Manfellotto ONS wat te verwijten. Hoe is het in
godsnaam mogelijk.
ben doedens
2013-06-19 08:59:05 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Grootste smoes: Hoe durfde NS het aan om bij sneeuw en vorst 250 km/h te
rijden met het ding.

En ik maar denken dat het ding voor 250 km/h was gemaakt. Niet dus.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
iMark
2013-06-19 14:19:23 UTC
Post by ben doedens
Post by T. Lootrek
[...]
Allemaal veel te simplistisch geredeneerd.
Ik ben het eens met de constatering dat de treinen veel te laat geleverd
zijn. Dat is beslist een fout van de fabrikant.
Maar we weten niet wat er verder allemaal in de onderhoudsaanbevelingen
van de fabrikant staat en ik acht het heel goed mogelijk dat NS/NMBS met
de V250 zijn gaan rijden tijdens de sneeuw met snelheden die niet
voorzien waren.

Overigens is de V250 niet het eerste materieel dat problemen heeft in de
winter. TGV's rijden regelmatig met lagere snelheden wanneer het
sneeuwt. Eurostars hadden te slechte isolatie waardoor aangekoekte
sneeuw in de Kanaaltunnel begon te smelten en de electrische
installaties beschadigde. De ICE 3M had de eerste winter grote problemen
bij de transitie van D naar NL, ook vanwege slechte isolatie en
smeltende sneeuw.

Ik ben geen fan van AnsaldoBreda, ook gezien alle problemen met de
Deense IC4, maar me dunkt heeft NS ook heel veel uit te leggen. En dan
heb ik het nog niet eens over de discutabele rol van Lloyd's Register,
verantwoordelijk voor de certificering van de treinen.
Dat laatste is natuurlijk een van de grootste vraagtekens. Hoe is het
mogelijk dat een trein die in 2012 is goedgekeurd, nu opeens niet meer
zou voldoen? Dat lijkt me een sterk punt voor AnsaldoBreda.
T. Lootrek
2013-06-19 15:13:36 UTC
Post by iMark
Post by ben doedens
Post by T. Lootrek
[...]
Of een zwak punt voor de certificeerder. Het is toch onvoorstelbaar dat
een trein wordt goedgekeurd met vele, vele mankementen, waarvan er zelfs
10 al genoeg zijn om er de goedkeuring aan te onthouden. En dat poets je
echt niet even weg met het soort slappe verhaaltjes dat meneer
Manfellotto nu afsteekt.
iMark
Vertrouw jij de slappe smoesjes van NS wel?
T. Lootrek
2013-06-19 15:59:22 UTC
Post by iMark
Post by T. Lootrek
Post by iMark
Post by ben doedens
Post by T. Lootrek
[...]
Uiteraard had NS veel eerder aan de bel kunnen en moeten trekken, maar
dat vermindert de verantwoordelijkheid van de leverancier voor het door
hem geleverde product niet.
iMark
2013-06-19 16:37:31 UTC
Post by T. Lootrek
Uiteraard had NS veel eerder aan de bel kunnen en moeten trekken, maar
dat vermindert de verantwoordelijkheid van de leverancier voor het door
hem geleverde product niet.
Maar daar stelt AnsaldoBreda tegenover dat hun product was goedgekeurd
en dat het product niet conform de gebruikseisen van de leverancier
gebruikt en onderhouden is.

Ik denk dat we moeten wachten op de rechtzaak en de parlementaire
commissie. Maar mij zal het niks verbazen als het tussen NS en
AnsaldoBreda tot een schikking komt, de Fyra's gerepareerd/aangepast
gaan worden en dat ze weer gaan rijden.

En als NS ze niet gaat gebruiken, komt er wellicht een andere partij die
ze voor een spotprijsje overneemt en nieuwe diensten mee gaat aanbieden.
ben doedens
2013-06-19 17:04:47 UTC
Post by iMark
Post by T. Lootrek
[...]
Maar dan moeten ze WEL weer gaan rijden en opnieuw gercertificeerd worden.
Gezien de problemen die de Denen nog steeds hebben met het AnsaldoBreda spul
zal dat geen gemakkelijke exploitatie worden. Niet voor NS, noch voor
andere partijen.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
2013-06-19 17:10:57 UTC
Post by ben doedens
Post by iMark
Post by T. Lootrek
[...]
De fabrikant mag ze komen halen. Wel met opleggers, want over rails
laten rijden is niet verantwoord.. :-)
T. Lootrek
2013-06-22 11:19:24 UTC
Post by T. Lootrek
Post by ben doedens
Post by iMark
Post by T. Lootrek
[...]
Het wordt steeds gekker met die Manfellotto, zie dit bericht van vandaag
(bron: Nu):

"AnsaldoBreda beschuldigt NS van incompetentie

Maurizio Manfellotto, topman van AnsaldoBreda, vindt dat de NS geen
verstand heeft van hoe een hogesnelheidstrein moet worden gebruikt.

Dit zegt Manfellotto in een interview met NRC Handelsblad. De topman van
de Fyra-producent zegt niet beoordeeld te willen worden door een
incompetente klant.

Volgens de Italiaan leunde de NS te lang op de Ierse
investeringsmaatschappij die de Fyra heeft gekocht. Daardoor moest
AnsaldoBreda voor lange tijd communiceren met mensen die Manfellotto
eveneens omschrijft als incompetent.

De topman wil daarom de rapporten inzien waarin de problemen met de Fyra
staan beschreven. Verder zegt de directeur dat AnsaldoBreda geen
officiële opzegging heeft gekregen van de NS.

Een woordvoerder van de NS verklaart dat er schriftelijk informatie is
gestuurd naar de treinfabrikant, maar kan niet zeggen of het contract
officieel is opgezegd."
iMark
2013-06-23 12:02:30 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Die Ierse investeringsmaatschappij is overigens een volle dochterf van
NS, opgericht om minder belasting in Nederland te betalen. Tamelijk
onbegrijpelijk dat een bedrijf dat 100% eigendom van de staat is, een
dochterbedrijf mag beginnen om belastingen te ontwijken. Blijkbaar was
de minister van Financiën toen niet bijster actief als aandeelhouder.
Maar dat terzijde.

http://www.nsfsc.com/home/default.asp?NCID=1

Het is dus nogal onzinnig van Mafelletto om te zeggen dat hij te maken
had met een Ierse investeringsmaatschappij. Nog onbegrijpelijker is dat
de journalist van NRC Handelsblad niet heeft doorgevraagd en Manfelletto
de vraag heeft gesteld of hij niet op de hoogte was van het feit dat NS
Financial Services een volle dochter van NS is.

AnsaldoBreda heeft geen zaken gedaan met een willekeurige Ierse
investeringsmaatschappij maar met NS.
Post by T. Lootrek
[...]
Dat laatste lijkt me een belangrijk punt. Een woordvoerder die niet weet
of een dergelijk belangrijk contract is opgezegd. Het lijkt erop dat NS
net zulke onzin verkoopt als AnsaldoBreda.

Hoe meer ik lees en hoor over de gang van zaken hoe duidelijker het me
wordt dat we hier te maken hebben met twee incompetente bedrijven. De
enige uitkomst van een rechtzaak lijkt me dan ook een schikking.

Maar het grootste vraagteken staat nog steeds bij de rol van Lloyd's
Register, de instantie die in het najaar van 2012 de V250's heeft
goedgekeurd zodat NS en NMBS het groene licht gekregen hebben om met
ingang van december 2012 de Fyra-dienstregeling te gaan rijden. NS
Lospeed had toen de paden voor de Benelux al ingeleverd bij ProRail en
Infrabel waardoor er geen plan B meer was voor het geval het mis mocht
gaan met de Fyra-dienstregeling.
Het lijkt me dat de leiding van NS Lospeed veel te optimistisch is
geweest over het starten met ingang van december 2012. Maar na 5 jaar
vertraging met de levering van het materieel was dat wellicht te
begrijpen. De financiële druk om eindelijk geld te gaan verdienen met de
concessie was natuurlijk enorm. Wellicht dat die druk ook heeft
meegespeeld bij de beslissing van Lloyd's Register om de treinen
toelating te geven. Opnieuw uitstel was een enorme flater geweest voor
alle betrokken partijen en had enorme logistieke problemen opgeleverd.

Inmiddels weten we dat het besluit om in december 2012 de Fyra-dienst te
beginnen veel te optimistisch was. NS Lospeed, met in het kielzog de
NMBS, heeft gegokt en verloren. Maar achteraf weten we natuurlijk alles
beter.

Ik hoop dat het parlementair onderzoek gaat uitwijzen op welke manier de
goedkeuring van de V250-treinstellen is gegaan. Daar zit volgens mij de
crux van de hele problematiek. Als NS in september 2012 had moeten
besluiten om niet met ingang van de december 2012 te gaan rijden met
V250's, was er nog enige tijd en ruimte geweest om een alternatief te
regelen via de klassieke lijn via Roosendaal.

Al met al is het een bijzonder schimmig verhaal waarbij in ieder geval
blijkt dat het tamelijk eenvoudig is om geld van de belastingbetalers
over de balk te smijten. Uiteindelijk is NS van ons allemaal en niet een
privaat bedrijf met risicodragende financiers. De rol van het ministerie
van Financiën als actieve waakhond om de belangen van de
belastingbetalers te waarborgen is dan ook een uiterst dubieuze. Er is
blijkbaar veel te weinig zicht op de bedrijfsvoering van NS en er is
veel te weinig gestuurd. Het toont aan dat de manier waarop NS
'verzelfstandigd' is, een geldverslindende operatie is geweest waarbij
de belastingbetaler geen waar voor het geld heeft gekregen. Dat mag de
politiek zich aanrekenen.
Rink
2013-06-23 18:58:49 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
NS had toch moeten weten dat al in de vorige eeuw bijna elke internationale
trein uit Italië reeds bij de Zwitserse grens veel vertraging heeft?

Rink
iMark
2013-06-24 08:06:42 UTC
Wat heeft de punctualeit van Trenitalia te maken met AnsaldoBreda?
ben doedens
2013-06-25 23:30:41 UTC
Post by Rink
NS had toch moeten weten dat al in de vorige eeuw bijna elke
internationale trein uit Italië reeds bij de Zwitserse grens veel
vertraging heeft?
Na het aantreden van dictator Mussolini reden in Italië alle treinen op
tijd. Of men dat in het naoorlogse Italië zonder dictator heeft kunnen
handhaven, weet ik niet. Wel weet ik dat de Italianen zowel voor de stoom-,
diesel- en electrische tractie interessante en goed lopende locomotieven en
treinen hebben gebouwd.

AnsaldoBreda is overigens nog steeds betrokken bij de bouw van
hogesnelheidstreinen voor Italië. Hoofdaannemer is i.c. wel Bombardier.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
Rink
2013-06-26 19:56:00 UTC
"ben doedens" schreef ...
"Rink" schreef ...
Post by Rink
[...]
Er zat ook een flinke lading sarcasme over mijn opmerking :-)

Ik zag een poosje geleden een zeer interessante documentaire (Discovery of
National Geografic Channel) over een Italiaanse spoorwegmaatschappij die
hogesnelheidstreinen kocht in ...... Frankrijk.
Het werden rode TGV's, aangepast voor het Italiaanse spoorwegnet. De
ontwikkeling van de aanpassingen voor Italie duurde 10 jaar. Er waren ook
wat kinderziekten, maar die werden (uiteraard) door de leverancier opgelost.

Was dit soms voor de concurrent van de Italiaanse spoorwegen?

m.vr.groet,
Rink
Piet Beertema
2013-06-27 10:23:11 UTC
Post by Rink
[...]
Ik denk dat je "Megafactories - Alstom" op NGC bedoelt:
<quote>
De Italiaanse spoorwegen willen een trein die opvalt.
Of hij nou op het station staat of voorbijraast.
Dus wordt de hele trein diep rood gespoten.
</quote>
Wat dat betreft hebben de Nederlanders de Italianen beslist
naar de kroon gestoken met 's werelds lelijkste trein.
Post by Rink
De ontwikkeling van de aanpassingen voor Italie duurde 10 jaar.
Er waren ook wat kinderziekten, maar die werden (uiteraard) door
de leverancier opgelost.
Echt niet! Het ging om de AGV, en de ontwikkeling *daarvan*
duurde 10 jaar. De AGV werd door Alstom ook aan de Italiaanse
spoorwegen geleverd. Een deel ervan werd in Italië gebouwd.
Misschien waren dat de exemplaren met de kinderziektes en
mocht Alstom die oplossen...

-p
iMark
2013-06-27 12:09:43 UTC
Post by Rink
[...]
Niet aan 'de' Italiaanse Spoorwegen (Trenitalia) maar aan NTV (Nuovo
Trasporto Viaggiatori), een particuliere exploitant die concurreert met
Trenitalia. Omdat 20% van de aandelen van NTV in handen zijn van de SNCF
heeft Trenitalia zo ongeveer alle samenwerking met SNCF opgezegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuovo_Trasporto_Viaggiatori