Ontsporing bij Hilversum
iMark
2014-01-16 10:52:34 UTC
Gisteren was ik onderweg naar Amstelveen. (Normale route is met de
Intercity van Hilversum naar Amsterdam Zuid en dan met sneltram 51 naar
Amstelveen Sportlaan.)

In de bus op weg naar station Hilversum viel het me al op dat er erg
veel politieauto's onderweg waren.
Aangekomen op station Hilversum werd al snel duidelijk dat er de
treindienst behoorlijk verstoord was. Blijkbaar was toen ik in de bus
zat, de Intercity naar Amsterdam Centraal ontspoord. De trein was vanaf
het station duidelijk te zien.

In ieder geval reden er nog treinen naar Utrecht en Amersfoort en ik kan
niet anders zeggen dan dat er vrij snel werd gehandeld. Even na 16.33
uur vertrok een Sprinter (die normaal gesproken naar Almere Oostvaarders
had moeten rijden) terug naar Utrecht Centraal. In Utrecht aangekomen
ben ik op de eerste Intercity naar Amsterdam Bijlmer gestapt, daar
overgestapt op bus 300 naar Amstelveen Ouderkerkerlaan en daar op
sneltram 51 naar Amstelveen Sportlaan. Mijn vertraging was 45 minuten,
dus dat viel alleszins mee. Uiteindelijk was mijn totale reis 69 cent
duurder dan normaal. Die ga ik maar niet claimen bij NS.

Omdat ik op saldo reis met de OVC, is me weer eens een van de grote
voordelen van het systeem opgevallen. Zonder problemen kon ik een
alternatieve reis met andere vervoerders maken en zonder te hoeven
nadenken over het kopen van kaartjes.

Je zult natuurlijk altijd zien dat je op een dergelijk moment je
mobieltje thuis hebt laten liggen.... Voor het eerst in jaren op zoek
geweest naar een telefooncel om door te geven dat ik later zou komen. Op
stations is geen telefoon meer te vinden maar op het voorplein van
station Hilversum staat er nog eentje van KPN. Die wilde noch mijn
chipknip, noch een muntje van 50 cent accepteren. Toen maar besloten om
zo snel mogelijk te vertrekken om de vertraging te beperken. Die
telefooncellen kunnen ze maar beter helemaal weghalen.

Over de oorzaak van de ontsporing stonden vandaag al wat speculaties in
de Gooi- en Eemlander. Volgens ooggetuigen heeft de ontspoorde trein een
nogal bizarre route over het emplacement gevolgd. Komende uit Amersfoort
is de trein naar spoor 1 in Hilversum geleid. Dat moet dan al vanaf
Baarn zijn geweest, inclusief linkerspoor rijden. (Zie
www.sporenplan.nl.)

Na vertrek van spoor 1 in Hilversum is de trein via wissels 9, 5, 3a, 1b
en 1a naar spoor GR (het rechterspoor tussen Hilversum en
Naarden-Bussum) geleid. Blijkbaar is de trein op een van de wissels
ontspoord. Ik heb uit de media vernomen dat de verschillende Raden
onderzoek gaan instellen. Zou de nogal bizarre route roestrijden geweest
kunnen zijn? Ik denk dat de treindienstleider dan wel wat heeft uit te
leggen. Aan de andere kant is het nogal zorgwekkend dat een trein op een
normale wisselstraat ontspoort. Ik ben benieuwd of we via de media ooit
nog wat te horen krijgen over de oorzaak van deze ontsporing.
O. Udeman
2014-01-16 11:11:27 UTC
Post by iMark
[...]
Wat is roestrijden?
Lies, damned lies and statistics
Erik Baas
2014-01-16 11:19:24 UTC
Post by O. Udeman
Wat is roestrijden?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop#Roestrijden
Erik.
O. Udeman
2014-01-16 11:26:55 UTC
Post by Erik Baas
Post by O. Udeman
Wat is roestrijden?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop#Roestrijden
Aha, weer wat geleerd!
Lies, damned lies and statistics
Bas Bas
2014-01-16 21:58:21 UTC
Post by iMark
[...]
Aan speculatie geen gebrek. Volgens inzittenden stond de trein gewoon
op spoor 5. Wissel 3b was beschadigd en dat kan niet als je van spoor 1
komt. Als er al roest gereden is, dan in de route 3b3a-1b1a. Ook de
verwringing vlak bij wissel 3b is slecht verklaarbaar als 3b niet in de
rijweg heeft gelegen.

2x Bas
iMark
2014-01-17 08:58:50 UTC
Post by Bas Bas
Post by iMark
[...]
Als de trein inderdaad van spoor 5 was vertrokken zou die niet dwars in
de wisselstraat hebben gestaan. Ik heb woensdag zelf gezien dat de
trein aan het doorwisselen was geweest naar spoor GR en vanuit het
station vertrokken was richting spoor GG.

Een voorbehoud. Als wissel 3b inderdaad beschadigd was, kan de trein van
wissel 3B linksleidend via 3A, 1B en 1A naar spoor GR geleid zijn. Dat
is wel een heel merkwaardige route maar niet denkbeeldig wanneer wissel
3B gestoord was.

Ik hoorde vanochtend een woordvoerder van PorRail op de radio die
mededeelde dat de herstelwerkzaamheden morgenochtend klaar zijn. De
kapotte wissels worden vervangen door recht spoor en het is onduidelijk
of wissels 1A, 1B, 3A en 3B ooit nog terugkeren. En dat is natuurlijk
precies wat ProRail eigenlijk wil. Minder wissels betekent minder kans
op ontsporingen en veel goedkoper onderhoud.
O. Udeman
2014-01-17 10:21:53 UTC
Post by iMark
Post by Bas Bas
Post by iMark
[...]
Hoe kan dat nou? Die wissels hebben toch een functie?
Lies, damned lies and statistics
iMark
2014-01-17 12:05:29 UTC
Post by O. Udeman
Hoe kan dat nou? Die wissels hebben toch een functie?
Veel wissels hebben alleen een functie voor bijsturing in de
treindienst. Er is al jaren strijd tussen ProRail en NS over het aantal
wissels dat het Nederlandse net moet hebben. ProRail wil zo min mogelijk
wissels omdat dat het onderhoud goedkoper maakt en minder storingen in
de infrastructuur oplevert. NS wil veel wissels zodat er makkelijker kan
worden bijgestuurd wanneer er een incident met een trein op het spoor
is.
Persoonlijk denk ik dat ProRail wel een punt heeft. Nederland heeft
ongelooflijk veel bijsturingswissels die nauwelijks gebruikt worden.
Moet je wissels hebben voor een situatie in de treindienst die misschien
een of twee keer per jaar voorkomt?
In andere landen wordt heel anders gedacht over bijsturingswissels. In
Japan kennen ze die helemaal niet. Daar zetten ze in op betrouwbaarheid
van het materieel onder het motto dat voorkomen veel beter is dan
genezen.

Typerende voorbeelden in Nederland zijn de wisselsaneringen op het
emplacement aan de noordzijde van Utrecht en de Schipholtunnel. In
Utrecht waren talloze rijweginstellingen mogelijk die door de
treindienstleiders nooit gebruikt werden omdat ze veel te veel
handelingen vereisten om in te stellen. Bij de Schipholtunnel is
uiteindelijk gekozen voor het 'sjoelbakmodel'. Vóór de tunnel wordt een
doorgaande rijweg ingesteld. In de tunnel zelf zijn de wissels
weggehaald. Je zou kunnen zeggen dat het voortschrijdend inzicht is.
Kort gezegd zegt ProRail tegen de vervoerders: zorg dat je materieel in
orde is, dan hoeft er niet bijgestuurd te worden.
O. Udeman
2014-01-17 13:41:47 UTC
Post by iMark
Post by O. Udeman
[...]
Heldere uiteenzetting, weer wat geleerd, dank daarvoor!
Lies, damned lies and statistics
Rink
2014-01-22 23:50:54 UTC
"iMark" schreef ...
Post by iMark
Bij de Schipholtunnel is
uiteindelijk gekozen voor het 'sjoelbakmodel'. Vóór de tunnel wordt een
doorgaande rijweg ingesteld. In de tunnel zelf zijn de wissels
weggehaald.
Goed verhaal. Eén vraag over de Schipholtunnel:
Hoe kun je van 4 sporen naar 6 perronsporen zonder wissels ?
Piet Beertema
2014-01-23 09:18:57 UTC
Post by Rink
Hoe kun je van 4 sporen naar 6 perronsporen zonder wissels ?
Die overgangen zitten aan de kop van het station,
niet binnen de tunnel.

-p