OV chip saldo
O. Udeman
2013-12-22 13:37:29 UTC
Hoe kun je als houder weten wat de actuele saldostand van een kaart is?
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-22 16:38:12 UTC
Post by O. Udeman
Hoe kun je als houder weten wat de actuele saldostand
van een kaart is?
Weten kun je het niet, bekijken wel:
- bij een oplaadpunt;
- op ov-chipkaart.nl;
- bij het uitchecken.
Oftewel: vragen naar de bekende weg.

-p
atbrg
2013-12-22 16:44:05 UTC
On Sun, 22 Dec 2013 17:38:12 +0100, Piet Beertema
Post by Piet Beertema
Weten kun je het niet
Wordt er al nagedacht over een oplossing?
atbrg
Piet Beertema
2013-12-22 17:33:18 UTC
Post by atbrg
Wordt er al nagedacht over een oplossing?
Nee. Waarom zou er over nagedacht moeten worden?

-p
O. Udeman
2013-12-22 17:42:01 UTC
Post by Piet Beertema
Post by atbrg
Wordt er al nagedacht over een oplossing?
Nee. Waarom zou er over nagedacht moeten worden?
-p
Vind jij het normaal dat we in deze moderne tijd niet op elk gewenst
moment kunnen beschikken over de actuele saldogegevens van de OV chip?
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-22 18:53:30 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by atbrg
[...]
Dat heeft niets met "deze moderne tijd" te maken, maar
alles met nut en kosten.

-p
O. Udeman
2013-12-23 02:31:16 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by atbrg
[...]
Het is te gek voor woorden dat het meest elementaire dat een klant wil
weten, namelijk zijn actuele saldo, door hem niet op te vragen is. En
dat, als hij het opvraagt, dat slechts moeizaam en via een omweg gaat,
met gegevens van een dag oud. Dat heeft niets met kosten te maken, maar
met minachting van de klant.
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-23 08:28:40 UTC
Post by O. Udeman
Het is te gek voor woorden dat het meest elementaire dat
een klant wil weten, namelijk zijn actuele saldo
Hoe weet jij dat "een klant", anders dan jijzelf, dat wil
weten? Geef eens de url van een daartoe strekkend onderzoek.
Post by O. Udeman
En dat, als hij het opvraagt, dat slechts moeizaam en via
een omweg gaat, met gegevens van een dag oud.
Je kletst uit je nekharen.

-p
atbrg
2013-12-23 08:48:17 UTC
On Mon, 23 Dec 2013 09:28:40 +0100, Piet Beertema
Post by Piet Beertema
Hoe weet jij dat "een klant", anders dan jijzelf, dat wil
weten? Geef eens de url van een daartoe strekkend onderzoek.
Daar is geen enkel onderzoek voor nodig. Natuurlijk wil een reiziger
zijn saldo niet weten.
atbrg
O. Udeman
2013-12-23 10:55:03 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
[...]
Ik heb dat van gebruikers, empirisch onderzoek zeg maar. Oftewel de
ervaringen die mij mij zijn meegedeeld door mijn kinderen die door het
gedwongen ov studentenkaartsysteem zijn gepokt en gemazeld in het
gebruik van het ov en de ov-chip. Een van hun grote ergernissen is het
niet via internet of middels zelf uitlezen van de kaart kunnen zien van
het actuele saldo.
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
En dat, als hij het opvraagt, dat slechts moeizaam en via
een omweg gaat, met gegevens van een dag oud.
Je kletst uit je nekharen.
-p
Dat mag jij vinden, maar ik heb wél gelijk. Waarom sta je trouwens dit
systeem toch zo fanatiek te verdedigen? Je lijkt wel een TLS mol.. :-)
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-23 13:54:54 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
[...]
Ik weet het tegendeel van gebruikers, empirisch onderzoek zeg maar.
Post by O. Udeman
[...]
Waarom lukt het anderen dan wel via ov-chipkaart.nl? En waarom boeit
het actuele saldo anderen dan in het geheel niet?
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
En dat, als hij het opvraagt, dat slechts moeizaam en via
een omweg gaat, met gegevens van een dag oud.
Je kletst uit je nekharen.
Dat mag jij vinden, maar ik heb wél gelijk.
Dat mag jij vinden, maar het blijkt nergens uit.
Post by O. Udeman
Waarom sta je trouwens dit systeem toch zo fanatiek te verdedigen?
Ik verdedig niks. Ik blijf gewoon nuchter.

-p
O. Udeman
2013-12-23 14:11:11 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
[...]
Niet het actuele saldo.
Piet Beertema
2013-12-23 13:59:41 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
[...]
Ik weet het tegendeel van gebruikers, empirisch onderzoek dus.
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
En dat, als hij het opvraagt, dat slechts moeizaam en via
een omweg gaat, met gegevens van een dag oud.
Je kletst uit je nekharen.
Dat mag jij vinden, maar ik heb wél gelijk.
Dat mag jij vinden, maar dat gelijk blijkt nergens uit.
Post by O. Udeman
Waarom sta je trouwens dit systeem toch zo fanatiek te verdedigen?
Ik verdedig niks. Ik stel gewoon nuchter dingen vast.

-p
O. Udeman
2013-12-22 17:29:34 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
Hoe kun je als houder weten wat de actuele saldostand
van een kaart is?
- bij een oplaadpunt;
Ja, dat weet ik maar daar ben je dus niet als je wilt weten wat het
saldo is.
Post by Piet Beertema
- op ov-chipkaart.nl;
Daar heb je niets aan, want dat loopt een dag achter.
Post by Piet Beertema
- bij het uitchecken.
De vraag is uiteraard hoe je het saldo kunt opvragen als je een reis
wilt gaan maken.
Post by Piet Beertema
Oftewel: vragen naar de bekende weg.
Precies. En die is dus dat je als klant het actuele saldo nog steeds
niet thuis (of elders) kunt opvragen.
Lies, damned lies and statistics
atbrg
2013-12-22 19:32:28 UTC
Post by O. Udeman
Precies. En die is dus dat je als klant het actuele saldo nog steeds
niet thuis (of elders) kunt opvragen.
Geniaal systeem! De reizigers hebben iets gekregen dat ze verdienen en
de prijs betalen ze zonder al te veel morren.
atbrg
O. Udeman
2013-12-23 02:31:49 UTC
Post by atbrg
Post by O. Udeman
[...]
Daar komt het veel hogere saldo dan je nodig hebt, maar dat je wel
altijd minimaal op de kaart moet hebben staan om te kunnen reizen, ook
nog eens bij.
Lies, damned lies and statistics
atbrg
2013-12-23 06:29:43 UTC
Post by O. Udeman
Post by atbrg
Post by O. Udeman
[...]
En de problemen met het uitchecken waardoor volgens de krant 30 mln
euro bij de vervoersbedrijven in de knip valt. (dat geld is nog niet
teruggegeven dus dat is misschien wel verduistering)

En een veelheid aan gratis info over de reiziger en zijn mobiliteit te
gebruiken voor marketing activiteiten en het 'optimaliseren' van het
bedrijfsproces.

Natuurlijk is de reiziger tevreden over die kaart.
atbrg
Melanie
2013-12-23 18:08:35 UTC
Post by atbrg
Post by O. Udeman
[...]
De domheid van het stemvee is verheugend. Het volk slikt zonder na te
denken kritiekloos alles. De verslechtering van het onderwijs en
jarenlange verslaving aan dombo-tv beginnen vruchten af te werpen.

Mevr. V.V.D. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
ProOne
2013-12-24 02:22:59 UTC
Post by O. Udeman
Hoe kun je als houder weten wat de actuele saldostand van een kaart is?
Gewoon eens kijken op het display van de kaartlezer(s) in bus of tram.
Of bij de kaartautomaten die je op elk NS station aantreft of de
kaartautomaten van de diverse vervoersbedrijven.

Bovendien staan in vrijwel alle supermarkten en tabaksspeciaalzaken
automaten (zo'n 3500 in heel Nederland) waar je ook het saldo kunt aflezen.

Kortom, zodra je ook maar één voet buiten de deur zet heb je om de hoek
al een mogelijkheid om het saldo van je kaart op te vragen.

Hoewel, na elke rit die je hebt gemaakt geeft de kaartleesapparatuur het
resterende saldo aan, dus de actuele stand van zaken.
Resteert alleen nog de de werking van het eigen geheugen om daar die
saldo gegevens in op te slaan (en naderhand weer uit die grijze cellen
uit te lezen).
O. Udeman
2013-12-24 10:44:09 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
Hoe kun je als houder weten wat de actuele saldostand van een kaart is?
Gewoon eens kijken op het display van de kaartlezer(s) in bus of tram.
Dan moet je daar toch eerst gebruik van maken, terwijl je tevoren moet
weten of je saldo voldoende is om daar gebruik van te kunnen maken.
Post by ProOne
[...]
Als ik een voet buiten de deur zet ben ik nog in de verste verte niet op
een station of in een zaak met een ov automaat. Wat is er nou toch zo
moeilijk aan om het de klant mogelijk te maken dat saldo thuis te kunnen
opvragen via internet dan wel via een app met een nfc reader? Ik begrijp
dat klantonvriendelijke beleid echt niet, laat staan de verdediging door
sommigen hier van dat beleid.
Post by ProOne
[...]
Maar dat is toch geen reden om die service niet te verlenen aan de
klant? Let wel dat men die service nota bene al verleent via internet,
zij het in kreupele vorm omdat je niet de actuele stand van zaken te
zien krijgt maar die van een dag geleden. Onbegrijpelijk.
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-24 11:35:39 UTC
Post by O. Udeman
Post by ProOne
[...]
Als je af en toe reist biedt ov-chipkaart.nl voldoende informatie.
Als je vaker reist dan "af en toe" of gemak op prijs stelt zet je
automatisch opladen aan, en het hele actuele saldo is irrelevant
geworden. En ja, dat kan ook bij studentenkaarten.
Post by O. Udeman
Wat is er nou toch zo moeilijk aan om het de klant mogelijk
te maken dat saldo thuis te kunnen opvragen via internet dan
wel via een app met een nfc reader?
Daar heb ik al antwoord op gegeven: dat heeft alles te maken met
nut en kosten. En in het geval van een nfc-reader: met privacy.
Want daarmee zou je ook het saldo op de kaart van je buurvrouw
in bus/tram/trein kunnen uitlezen, en het valt te verwachten dat
betrokkene daar niet van gediend is.
Post by O. Udeman
Ik begrijp dat klantonvriendelijke beleid echt niet, laat staan
de verdediging door sommigen hier van dat beleid.
Ik snap klanten niet die niet verder (willen) kijken dan hun neus
lang is en nuchterheid van anderen daarom maar interpreteren als
"verdedigen van beleid".

-p
O. Udeman
2013-12-24 12:30:35 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
Post by ProOne
[...]
Het automatisch opladen betekent dat je helemaal geen zicht meer hebt op
de kosten van het ov. Mijn kinderen doen dat niet (ik spreek over hun
ervaring, zelf maak ik geen gebruik van het ov), omdat ze met de huidige
systematiek en de zeer sterk gestegen kosten van het ov met de komst van
de ov chip zeer veel kritischer zijn geworden in het afwegen van hun
middel van vervoer. En dat wordt voor hen steeds vaker de fiets, de
motor of de auto.
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
[...]
Zoals gezegd: het saldo opvragen via internet is al lang mogelijk. Men
verdomt het om duistere reden alleen om de actuele informatie te
verschaffen. Geen idee wat daarvan het nut is.
Post by Piet Beertema
En in het geval van een nfc-reader: met privacy.
Want daarmee zou je ook het saldo op de kaart van je buurvrouw
in bus/tram/trein kunnen uitlezen, en het valt te verwachten dat
betrokkene daar niet van gediend is.
Met een nfc reader kun je helemaal niet een kaart uitlezen van iemand
die naast je zit.
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
[...]
Zoals gezegd: ik ben geen klant maar wijs hier op de ervaring van mijn
kinderen die gepokt en gemazeld zijn in het gebruik van het ov. Hun
oordeel is gebaseerd op nuchter kijken naar en praktische ervaring met
met ov, zowel voor als na de invoering van de ov chipkaart.
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-24 13:02:43 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
[...]
Kolder. Elke afschrijving voor automatisch opladen zie je bij je
bankafrekeningen terug, en alle ov-transacties en kosten daarvan
staan in het overzicht op ov-chipkaart.nl. En op 9292.nl kun je
*van tevoren* al zien wat een reis gaat kosten. Maar waar geen
wil is, is geen weg.
Post by O. Udeman
Met een nfc reader kun je helemaal niet een kaart uitlezen van
iemand die naast je zit.
Dan heb je toch niet helemaal begrepen hoe ver "near" wel reikt.

-p
O. Udeman
2013-12-24 17:21:45 UTC
Post by Piet Beertema
Post by O. Udeman
Met een nfc reader kun je helemaal niet een kaart uitlezen van
iemand die naast je zit.
Dan heb je toch niet helemaal begrepen hoe ver "near" wel reikt.
-p
Maximaal een paar centimeter.
Lies, damned lies and statistics
ProOne
2013-12-24 15:59:22 UTC
Post by O. Udeman
Post by ProOne
Gewoon eens kijken op het display van de kaartlezer(s) in bus of tram.
Dan moet je daar toch eerst gebruik van maken, terwijl je tevoren moet
weten of je saldo voldoende is om daar gebruik van te kunnen maken.
Bij de eerstvolgende keer dat je gebruik wilt maken van het OV weet je
toch wat een het einde van de vorige rit het saldo was?
Of is het geheugen van jouw kids al zo slecht?
Nee, de oorzaak ligt in het feit dat de doorsnee jongere reiziger in de
praktijk veel te druk bezig is met bellen, whatsappen, sms-en, etc. en
dus bij het uitchecken niet op het display kijkt wat het resterende
saldo van zijn/haar OVC is.
Post by O. Udeman
[...]
Inderdaad snap je er niet al te veel van. Het OV - in ieder geval bus en
tram - zijn nou eenmaal niet met een "touwtje" verbonden aan de
computersystemen waarin de gemaakte reizen worden afgehandeld en verrekend.
De boordcomputers van die voertuigen worden 's nachts uitgelezen; de
informatie verwerkt in de computers van de vervoersbedrijven en
vervolgens doorgestuurd naar TLS.
Kortom, in het algemeen kun de kosten van een rit (en daarmee het saldo)
die je de ene dag hebt gemaakt de andere dag terug vinden op de site van
TLS.

Daar waar met poortjes of incheckpalen wordt gewerkt (trein- en
metrostations) zijn die met een vaste verbinding verbonden met de
centrale computersystemen van die vervoersbedrijven.
Ook bij hen worden de gegevens 's nachts verwerkt en doorgegeven aan TLS.

Kortom, beste brave - niet-OV gebruiker - tussen in- en uitchecken zit
nu eenmaal enige tijd voor verwerking van de gegevens, zodat je nooit en
te nimmer 100% actueel zal kunnen zijn.

Als jij het geheugen van jouw kids nog verder wilt afstompen door hen
ook thuis meteen na hun rit al het saldo wilt kunnen laten controleren
(en jij kennelijk met hen), kijk dan eens verder op internet.
De afgelopen jaren zijn er regelmatig publicaties (met de nodige ophef)
geweest over electronica waarmee het - in combinatie met een PC en de
nodige software - mogelijk was om OV chipkaarten uit te lezen.

Dat is waar jij en jouw kids kennelijk naar op zoek zijn, waarmee je in
dit draadje dus eigenlijk naar de bekende weg vraagt.
O. Udeman
2013-12-24 17:25:01 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
Post by ProOne
[...]
Hou je bij het punt waar het om gaat.
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Hoe ze zijn verbonden doet er niet toe. De actuele info is in elk geval
aanwezig op de chipkaart.
Post by ProOne
De boordcomputers van die voertuigen worden 's nachts uitgelezen; de
informatie verwerkt in de computers van de vervoersbedrijven en
vervolgens doorgestuurd naar TLS.
Dat TLS geen idee heeft van je actuele verbruik doet er niet toe: dat
wordt toch op je kaart bijgehouden. Ware dat niet zo kon je ongestraft
eindeloos reizen zonder voldoende saldo.
Post by ProOne
[...]
Wellicht bij TLS, maar op de kaart wordt dat uiteraard wel
geregistreerd. Een argument te meer om juist het uitlezen van het saldo
op de kaart mogelijk te maken voor de gebruiker. Ook erg nuttig in geval
van problemen met het systeem van TLS.
Post by ProOne
[...]
Zwendel is er genoeg geweest, maar daar ben ik niet in geïnteresseerd.
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-24 20:07:00 UTC
Post by ProOne
De boordcomputers van die voertuigen worden 's nachts uitgelezen;
de informatie verwerkt in de computers van de vervoersbedrijven en
vervolgens doorgestuurd naar TLS.
dat wordt toch op je kaart bijgehouden.
TLS heeft wel degelijk een idee van je actuele saldo. Sterker nog:
volgens de AV van TLS is *hun administratie*, niet het saldo op je
ovc, leidend ingeval van problemen.

-p
O. Udeman
2013-12-24 20:14:39 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Als dat zo is begrijp ik nog veel minder waarom de klant die info niet
krijgt als hij er om vraagt.
Lies, damned lies and statistics
Piet Beertema
2013-12-24 20:22:16 UTC
Post by ProOne
[...]
Het komt nogal eens voor dat ergens binnen een reis-met-overstappen
transacties in het overzicht ontbreken en geruime tijd uitblijven.
TLS zegt dat "OV-bedrijven 62 dagen de tijd hebben om transacties
aan te leveren". Desondanks klopt het saldo, ook al zit er een gat
in het transactieoverzicht.

-p
O. Udeman
2013-12-24 20:41:21 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Dat betekent dat er dus geen zinnige reden is waarom de pashouder niet
op elk moment zijn actuele saldo kan opvragen.
Lies, damned lies and statistics
ProOne
2013-12-25 01:00:10 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Bij het uitchecken wordt niet alleen de ritprijs, maar ook de nieuwe
saldo geregistreerd door het vervoersbedrijf.
Die verzamelde gegevens worden - na verwerken in de eigen computers - 's
nachts doorgegeven aan TLS. Daarbij is het altijd mogelijk dat van
bepaalde voertuigen de boordcomputers nog niet zijn uitgelezen, zodat er
tijdelijk hiaten ontstaan in de ritspecificaties.
OV bedrijven hebben niet voor niets 2 maanden (om precies te zijn 62
dagen) de gelegenheid hun ritgegevens aan TLS door te geven.
Omdat ook het saldo na uitchecken wordt geregistreerd en doorgegeven aan
TLS kan het dus voorkomen dat op de site van TLS al wel het nieuwe saldo
vermeld staat, maar dat er in de specificatie nog ritten ontbreken.
Hopelijk is het je duidelijk dat de informatie in principe 's nachts
wordt doorgegeven aan TLS, die het op haar beurt verder verwerkt,
waardoor de meest actuele gegevens pas in de loop van de volgende
ochtend beschikbaar zijn.

Vanwege de storinggevoeligheid worden de gegevens van de voertuigen niet
tijdens de dienst draadloos doorgegeven naar de centrale computer.

Als je dus met alle geweld op elk moment van de dag het saldo van een
OV-chipkaart wilt weten, dan zul je dus ofwel een kaartautomaat moeten
opzoeken (binnen een afstand van 400 meter bevinden er zich hier al 4
met de dichtstbijzijnde op 50 meter afstand), ofwel een simpel lezertje
met bijbehorende software (via internet) aanschaffen.

Over die laatste mogelijkheid is de afgelopen jaren regelmatig het
nodige te doen geweest (zoals je ongetwijfeld zult weten), omdat het
studenten was gelukt de OV-chipkaart niet alleen uit te lezen, maar ook
het saldo aan te passen.

Kortom, wat jij wilt bestaat al lang, je zult alleen even moeten zoeken.

Of anders bewerkstelligen dat je voorzitter wordt van de raad van
bestuur of de raad van commissarissen, zodat je kunt aandringen op
zodanige wijziging van het systeem dat het geheel conform jouw wensen
functioneert.
O. Udeman
2013-12-25 01:44:02 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Wat jij bedoelt is een illegale methode om de kaart te kraken. Die is op
internet niet (meer) te vinden. Net zo min als een app waarmee je het
saldo van de kaart kunt uitlezen op je smartphone.