Nieuwe categorie bij spoor verstoringen
Smaug the Great
2014-01-22 12:00:15 UTC
Het valt me op dat ik sinds kort de categorie 'onverwachte werkzaamheden' zie opduiken bij de spoorverstoringen. Houdt dit in dat het spoor nu zo slecht onderhouden wordt dat er constant allerlei noodreparaties moeten worden uitgevoerd? Op het ogenblik dat ik dit schrijf zijn er 7 van de 9 verstoringen met deze categorie.
O. Udeman
2014-01-22 12:10:03 UTC
Post by Smaug the Great
[...]
Waarom gebruik je het woord "verstoring" als je "storing" bedoelt?
Lies, damned lies and statistics
Smaug the Great
Omdat een versperring wegens brand of aanrijding geen storing is. Een kapot wissel of een kapotte trein is een storing.
Erik Baas
2014-01-22 14:59:13 UTC
Post by Smaug the Great
[...]
Ik denk dat het (oa.?) hier mee te maken heeft:

"Extra inspectie aan wissels afgerond: geen defecten, wel op aantal
plekken preventieve maatregelen genomen"
Zie verder
https://www.prorail.nl/nieuws/extra-inspectie-aan-wissels-afgerond-geen-defecten-wel-op-aantal-plekken-preventieve
Erik.
Smaug the Great
Ja, hier is dus specifiek actie ondernomen vanwege die ontsporing bij Hilversum, vandaar dat het er ineens 7 tegelijk waren, maar zoal ik al schreef, ik heb het de laatste tijd al eerder zien staan, en volgens mij wordt de term nog niet zo lang gebruikt bij de verstoringsmeldingen. Zou het misschien kunnen dat er nog werkzaamheden waren waarvoor het treinverkeer tot voor kort niet hoefde te worden stilgelegd/aangepast, maar dat dit door bijv. verscherpte Arboregels nu altijd wel moet?
Johannes
2014-01-23 04:10:28 UTC
Post by Smaug the Great
[...]
Ja, "onverwachte werkzaamheden" kan van alles zijn. Tot en met het opruimen
van de lichaamsdelen en het forensische onderzoek bij een "aanrijding met
persoon". Aan zulke vaagtaal heeft de reiziger niks. Voor hem is alleen van
belang of de trein rijdt en zo ja, wanneer.
iMark
2014-01-27 12:05:09 UTC
Post by Johannes
Post by Smaug the Great
[...]
Volgens mij is het een poging van ProRail en NS om onderscheid te maken
tussen geplande en ongeplande werkzaamheden.
Al die extra wisselinspecties na de ontsporing in Hilversum waren niet
gepland en in die zin dus 'onverwacht'.

Ik hoor bij de verkeersinformatie op de radio vaak spreken over
spoedreparaties. Dat lijkt me een duidelijker verklaring dan
'onverwachte werkzaamheden'. Helaas blinken ze in de spoorsector uit in
het zelf knutselen aan het Nederlands. Dat komt de begrijpelijkheid voor
de gemiddelde Nederlandse reiziger niet te goede.
Rink
2014-01-29 22:00:22 UTC
"iMark" schreef ...
Post by iMark
"Smaug the Great" schreef ...
Post by Smaug the Great
[...]
De controles van wissels zijn wel gepland maar niet verwacht.
Blijkbaar het onderscheid tussen lang tevoren gepland (en dus ook
aangekondigd) en plotseling ofwel kort tevoren gepland (en niet
aangekondigd).
"Onverwacht" is inderdaad wel een raar woord. Ik zou dat gewoon weglaten,
"werkzaamheden" is genoeg.

Rink