Fyra overbodig
T. Lootrek
2013-01-24 17:13:26 UTC
" Alternatief voor deeltraject Fyra
ANTWERPEN - Om een deel van de weggevallen Fyra-treinverbinding tussen
Amsterdam en Brussel op te vangen, rijdt er vanaf zaterdag elke dag om
de twee uur een rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Roosendaal.
Vanaf die stations bestaan er snelle verbindingen met Brussel,
respectievelijk Amsterdam.

De eerste trein van Antwerpen naar Roosendaal vertrekt om 7.27 uur, de
laatste om 21.27 uur, laat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS
donderdag weten. De rit duurt 29 minuten. "
(Bron: Nu)
ben doedens
2013-01-24 17:55:43 UTC
"T. Lootrek" schreef in bericht news:51016bbd$0$6885$***@news.xs4all.nl...

[...]

Dat is een stap in de goede richting, maar mag niet worden vergeleken met de
BNL die ELK UUR rechtstreeks tussen Brussel en Amsterdam reed.
De geachte (liever gehate) reiziger mag nu overstappen in Antwerpen en
Roosendaal.
Verder rijdt er op de andere tijdstippen natuurlijk nog de stoptrein tussen
Antwerpen en Roosendaal.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
2013-01-24 18:05:31 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Ik snap er geen moer van. Ik ben midden 80-er jaren een keer met de
trein naar Parijs geweest. Stapte in Rotterdam in en in Parijs uit. Ging
prima, lekker snel en geen gezeik. Terug idem dito. Waar is het
sindsdien toch zo verkeerd gegaan?
Piet Beertema
2013-01-24 18:43:19 UTC
[...]
Nergens. Je kunt nog steeds van Rotterdam naar Parijs. Tien keer
op een dag zelfs. En in 2 uur en 36 minuten ben je er. Dat tempo
werd in de 80-er jaren niet gehaald, dus als je dat niet bij kunt
benen is het inderdaad heel erg verkeerd gegaan.

-p
Rink
2013-01-24 21:38:20 UTC
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
[...]
Je moet alleen iets meer betalen.
Maar het kan nog steeds.
Johannes
2013-01-25 01:39:26 UTC
Post by Piet Beertema
[...]
Lootrek doelt waarschijnlijk niet op de Thalys, de hogesnelheidstrein, maar
op de gewone internationale trein, die iets meer tussenstations aan deed, er
wat langer over deed, minder luxe en comfortabel is (maar voor velen
comfortabel genoeg) ,maar ook veel goedkoper was en niet gereserveerd hoefde
te worden (en dus flexibeler was voor de reiziger).
De gewone rechtstreekse trein naar Parijs is geleidelijkaan afgeschaft (als
ik mij niet vergis, heeft er nog enkele jaren één internationale gewone
trein per dag gereden) om mensen die Thalys in te krijgen. Eenzelfde reden
waarom de Beneluxtrein afgeschaft moest worden toen de Fyra kwam. En
vermoedelijk ook waarom de intercity van Rotterdam naar Amsterdam via Den
Haag om moest gaan rijden via Haarlem, met een boog om Schiphol heen.

Het is nog steeds mogelijk per gewone trein helemaal naar Parijs te rijden
of van Parijs te komen, maar daarvoor moet men dan wel enkele malen
overstappen. Rechtstreeks gaat al jaren niet meer (tenzij met die Thalys).
Piet Beertema
2013-01-25 09:10:38 UTC
Post by Johannes
Lootrek doelt waarschijnlijk niet op de Thalys, de hogesnelheidstrein,
maar op de gewone internationale trein, die iets meer tussenstations
aan deed, er wat langer over deed
"wat langer" is nogal een understatement. Enkele uren stilstaan bij
een noname Belgisch plaatsje behoorde blijkbaar ook tot de folklore,
evenals smerige treinen en "proletarisch reizen".
Post by Johannes
minder luxe en comfortabel is (maar voor velen comfortabel genoeg),
maar ook veel goedkoper was en niet gereserveerd hoefde te worden
(en dus flexibeler was voor de reiziger).
Vooral dat laatste is gewoon je reinste flauwekul. De kans dat iemand
plotseling de onbedwingbare neiging overvalt om met de trein naar Parijs
te gaan kan op nagenoeg nul worden gesteld: de doorsnee mens weet toch
echt (ruim) van tevoren wanneer hij daarheen wil. En in de hedendaagse
digitale maatschappij is het verdomde moeilijk geworden om een plek te
vinden waar je *niet* online kunt reserveren. Er hoeft zelfs geen papier
meer aan te pas te komen.

-p
T. Lootrek
2013-01-25 09:57:27 UTC
Post by Johannes
[...]
Waarom vind je dat reserveren zo 'normaal'? Als ik met de auto ergens
heen wil reserveer ik ook nooit, hoor.. ;-)
Toen ik destijds naar Parijs ging, deed ik dat gewoon toen ik daar
ineens zin in kreeg. Ik koos zelfs op het allerlaatste moment om niet in
Amsterdam maar in Rotterdam op de trein naar Parijs te stappen. En een
paar tussenstops hinderden mij niet. Als ik moet kiezen heb ik dat heel
wat liever dan te moeten overstappen met alle ellende van lopen, zoeken,
wachten en sjouwen met je bagage van dien.
Piet Beertema
2013-01-25 10:11:11 UTC
Post by T. Lootrek
Waarom vind je dat reserveren zo 'normaal'?
Overal waar schaarste is, is reserveren volkomen normaal.
Dat geldt dus ook voor "zitplaatsen in een trein".
Post by T. Lootrek
Toen ik destijds naar Parijs ging, deed ik dat gewoon
toen ik daar ineens zin in kreeg.
Ja, en? Ben je daarmee de norm?

-p
T. Lootrek
2013-01-25 10:24:34 UTC
Post by Piet Beertema
Post by T. Lootrek
Waarom vind je dat reserveren zo 'normaal'?
Overal waar schaarste is, is reserveren volkomen normaal.
Welke schaarste? De trein is gemiddeld voor ongeveer 8% bezet.
Post by T. Lootrek
Toen ik destijds naar Parijs ging, deed ik dat gewoon
toen ik daar ineens zin in kreeg.
Ja, en? Ben je daarmee de norm?
Wat begrijp jij niet aan de wens om gewoon vrij te kiezen wanneer en hoe
je wilt reizen?
Piet Beertema
2013-01-25 10:55:31 UTC
Post by T. Lootrek
Post by Piet Beertema
Post by T. Lootrek
Waarom vind je dat reserveren zo 'normaal'?
Overal waar schaarste is, is reserveren volkomen normaal.
Welke schaarste? De trein is gemiddeld voor ongeveer 8% bezet.
We hebben het niet over "de trein". Dat is voor iedereen
duidelijk, behalve voor jou.
Post by T. Lootrek
[...]
Wat wil jij niet begrijpen aan de harde feiten?
Waarom wil jij koste wat kost jezelf tot norm verheffen?
Je bent alleen maar een kankerpit die zijn zin niet krijgt.
*PLOINK*

-p
T. Lootrek
2013-01-25 14:53:09 UTC
Post by Piet Beertema
Post by T. Lootrek
Post by Piet Beertema
Post by T. Lootrek
[...]
En sinds wanneer noemen we de HSL geen trein meer?
Ik adviseer je om de reactie van Johannes te lezen.
Johannes
2013-01-25 13:04:46 UTC
Post by T. Lootrek
Post by T. Lootrek
[...]
Precies. Dag-, week of maand-kaarten voor een heel spoorwegnet (al dan niet
internationaal) zijn er speciaal voor dat soort reiziger. Die wil treinen
als het hem of haar plotseling zint.
Maar het ovberkomt mij ook wel eens dat ik mij voorneem een bepaalde
(gewone) trein te nemen, ook voor een langere reis, en dat het dan door
allerlei omstandigheden toch een of twee uur later wordt. Of dat ik alsnog
de reisroute verander. Of dat je onderweg ergens uitstapt en niet precies
vooraf al weet hoe lang je ergens blijft voordat je je reis vervolgt.

Misschien niet de gemiddelde reiziger - dat is waarschijnlijk de forens, die
overigens ook wel eens een trein later is, bijvoorbeeld na overwerk of een
uitgelopen vergadering, recewwptie, bespreking of zakenlunch - maar wel een
die ook bediend moet worden.
Johannes
2013-01-25 12:58:12 UTC
Post by Johannes
[...]
Zo is het ook. Je moet dan ook exact die ene trein nemen en niet die van een
uurtje later als je dat toch beter uitkomt. Of alsnog niet instappen. Een
ritje Heerlen-Groningen reserveer je toch ook niet?
Die forenzen die ineens van Antwerpen naar Rotterdam met de Fyra moesten (of
terug) moesten ineens voor hun dagelijkse woon-werkverkeer ook elk ritje
vooraf reserveren.
Niet tot ieders genoegen. Nog los van de problemen met de trein zelf.
iMark
2013-01-27 16:10:29 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Toen de Franse Spoorwegen in 1981 met TGV's gingen rijden, was verplicht
reserveren het uitgangspunt. Dit is vooral een Franse
veiligheidsmaatregel. Er worden in principe nooit meer gereserveerde
kaartjes verkocht dan er stoelen zijn in de trein. Wanneer een TGV om
welke reden dan ook substantieel meer reizigers aan boord heeft dan het
aantal stoelen wordt er langzamer gereden met een TGV.

Omdat Thalys in feite gewoon een Franse TGV is, is het model van
verplicht reserveren gewoon overgenomen in het internationale project.
Alleen DB heeft wat uitzonderingsbepalingen voor de reserveringsplicht
voor binnenlandse trajecten met Thalys en TGV.

Het is dan ook opvallend dat DB de eis voor verplicht reserveren niet
stelt voor de ICE die ook met snelheden tot 300 km/u rijdt.
T. Lootrek
Conclusie: verplicht reserveren is dus geen wet van meten en persen.. :-)
iMark
2013-01-27 17:50:21 UTC
Post by T. Lootrek
Post by iMark
Post by T. Lootrek
[...]
Nee. Het is eerder een kwestie van constructie van de rijtuigen. De
rijtuigen van een TGV staan op Jacobsdraaistellen. Die hebben veel
voordelen, maar zorgen ervoor dat de maximum belasting lager is.
Staanplaatsen zijn daardoor uit den boze.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobsdraaistel
T. Lootrek
2013-01-25 09:43:47 UTC
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
Ik kan dit door de strot van de klanten duwen van de HSL niet bepaald
een vooruitgang noemen.
ben doedens
2013-01-26 11:42:12 UTC
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]

Voor reistijdbesparing moet extra betaald worden. Dat is tevens de reden dat
Fyra kaartjes duurder zijn dan kaartjes voor de Benelux.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
2013-01-26 12:01:16 UTC
Post by T. Lootrek
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
Kennelijk zijn de voordelen van de HSL weinig overtuigend, anders hoefde
men niet vals te spelen om de klanten in dat ding te krijgen. Het doet
me denken aan het schrappen van de veerdiensten (Kruiningen en
Vlissingen) in Zeeland toen de tunnel werd geopend. Ook het gebruik van
dat ding werd op die wijze afgedwongen.. :-)
ben doedens
2013-01-27 16:38:10 UTC
Post by T. Lootrek
Post by T. Lootrek
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
Tenzij de overzetprijs van de veerdiensten stukken voordeliger zouden zijn
dan de tol voor de tunnel is dat niet zo vreemd. Vlissingen-Breskens is als
voetveer nog wel in de vaart. Het biedt OV reizigers uit Zeeuws Vlaanderen
een goede verbinding, ook omdat het zowat op het perron van NS uitkomt.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
Een voetveer? Alsof dat een volwaardige verbinding is.
ben doedens
2013-01-27 21:54:34 UTC
Post by ben doedens
Post by T. Lootrek
Post by T. Lootrek
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]

Die is er toch, de tunnel. 't Is voor sommigen een beetje om, maar ja.

Ik denk dat alles openhouden geen optie was geweest. Je ziet het aan de
kanaaltunnel. De veerdiensten bleven varen en de tunnelmaatschappij schreef
jaar na jaar rode cijfers.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
iMark
2013-01-27 22:04:22 UTC
Wat hebben treinreizigers aan een autoveer?
T. Lootrek
2013-01-27 22:27:23 UTC
Wat hebben treinreizigers aan een tunnel?
ben doedens
2013-01-28 13:08:42 UTC
Post by iMark
Post by T. Lootrek
Een voetveer? Alsof dat een volwaardige verbinding is.
Wat hebben treinreizigers aan een autoveer?
Wat hebben treinreizigers aan een tunnel?

Ze kunnen b.v. met de auto door de tunnel en de auto parkeren bij station
Goes (P+R) .
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
ben doedens
2013-01-25 02:37:33 UTC
Post by T. Lootrek
[...]
Kan nog steeds hoor. En sneller en vaker per dag ook. De D-trein van toen is
vervangen door de Thalys, een trein die nu wel van Amsterdam via de HSL Zuid
naar Brussel rijdt en dan verder met 300 km/h via Lille naar Paris Nord.
Kijk maar eens mee: Rotterdam Centraal - Antwerpen Centraal in 29 minuten
met Thalys. (Cabinerit)
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Johannes
2013-01-25 13:10:21 UTC
Post by ben doedens
Post by T. Lootrek
[...]
De Thalys is zeker een comfortabele trein waarmee het prettig reizen is.
Maar als het een trein zou zijn waarin je gewoon zou kunnen instappen
(zonder gebruik te hoeven maken van een kostenverhogend
reserveringsapparaat), zou die wel veel populairder kunnen worden. Daarvoor
zijn mogelijk onvoldoende plaatsen in de trein, maar dan zou men meer
treinen kunnen laten rijden. Investeren heet dat.