Denkfout bij NS?
iMark
2014-06-02 12:25:49 UTC
Na alle berichten over de verchipping van de vervoerbewijzen bij NS heb
ik het idee dat ze bij NS een denkfout hebben gemaakt.

Blijkbaar gaat de prijs van een anonieme OVC omlaag van €7,50 naar €2.
Wanneer je een langere reis maakt (en verder geen korting op een
persoonlijke OVC hebt) is het al tamelijk snel lonend om voor €2 een
anonieme OVC te kopen, daar €20 op te zetten en vervolgens voor meer dan
€22 mee te reizen, oftewel tot verder dan het moment dat je na
uitchecken een negatief saldo bereikt. Vooral voor het reizen in de
eerste klas is dat dan veel voordeliger.
Op het aankomststation check je uit met de kaart met negatief saldo en
gooi je die kaart vervolgens weg. Voor je volgende reis doe je precies
hetzelfde: je koopt voor €2 een anonieme kaart en je zet er €20 euro op.

In de tweede klas is het niet erg lonend. Zo kost een enkele reis van
Amsterdam Centraal naar Maastricht €24,70. Maar in de eerste klas kost
dat €42.

Maak ik nu een denkfout of heeft NS er eentje gemaakt door uitchecken
met negatief saldo mogelijk te maken?

Volgens mij kan de conducteur zien waar je bent ingecheckt en dat je op
dat moment dus genoeg saldo op de kaart had. Hij (of zij) kan bij
controle niet zien dat je aan het eind van de reis een negatief saldo
zult hebben.

Ik ben op dit idee gekomen omdat mijn vriendin een keer vergeten heeft
uit te checken en dat voordeliger was dan wel uitchecken. Ze reisde in
de ochtendspits van Hilversum naar Den Haag in de eerste klas. Ze heeft
een VDU (die op dat moment uiteraard niet geldig was maar wel het
voordeel heeft dat de borg maar €10 is). De reis had €22,60 moeten
kosten, maar door het niet uitchecken (en het vervolgens snel inchecken
bij de HTM) was ze slechts haar borg van €10 kwijt.
Ik heb later nog nagevraagd op een station of dit een probleem was en of
ze de €12.60 nog moest bijbetalen. De dienstdoende medewerker zei dat
dat niet het geval was. Pas na een keer of 10 niet uitchecken wordt je
persoonlijke kaart geblokkeerd, zo gaat het verhaal.
O. Udeman
2014-06-02 17:13:27 UTC
Post by iMark
[...]
Ik snap er niets van. Kun je dit uitleggen?
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
iMark
Zie mijn oorspronkelijke tekst.
ProOne
2014-06-02 23:05:05 UTC
Post by iMark
Post by O. Udeman
Post by iMark
[...]
Waarmee hij aangeeft het zelf ook niet helemaal te begrijpen.
In feite komt het hierop neer.

Een enkele reis Amsterdam centraal naar Maastricht kost voor de eerste
klas €42,00
Sinds vandaag (tot eind juli) is bij NS een anonieme OV-chipkaart te
koop voor slechts €2,00. Je moet daar natuurlijk ook wat geld op zetten
om te kunnen reizen, hij gaat uit van €20,00.
Bij elkaar investeer je dan €22,00.
Vervolgens check je in, wat geen problemen zal opleveren, omdat je
voldoende saldo hebt, en reis je eerste klas naar Maastricht.
Station Maastricht heeft geen poortjes, dus kun je zo het station
uitlopen zonder uit te checken.
Op die manier heb je voor een reis van €42,00 dus slechts €22,00 betaald.
Omdat die OV-chipkaart nu in feite niet meer bruikbaar is, gooi je die
dus gewoon weg.
Jammer van die €2,00 die je ervoor hebt betaald, maar die constructie
heeft je in dit voorbeeld wel een besparing van €20,00 opgeleverd.

Uiteraard gelden voor reizen tussen andere stations weer andere tarieven
dus is het een kwestie van rekenen of je op dezelfde voordelige manier
kunt reizen.
Bovendien moet je rekening houden met stations met poortjes waar je dus
altijd zult moeten uitchecken om een poortje te kunnen openen.
En dat kan alleen maar als het resterende saldo op de OVC niet negatief is.
In het voorbeeld Amsterdam-Maastricht zou je €20,00 negatief uitkomen.
Zou Maastricht poortjes hebben, dan kun je geen enkel poortje openen en
zul je dus eerst het saldo met minimaal €20 moeten aanvullen om uit te
kunnen checken en een poortje te kunnen openen.

Bij stations zonder poortjes, dus met uitsluitend CICO paaltjes kun je
dus in principe gewoon doorlopen en het voordeel opstrijken, tenzij er
toevallig een uitgangscontrole wordt gehouden. Dan ben je uiteraard ook
zuur en mag je alsnog het saldo op de kaart aanvullen en zal de
controleur je tevens voorzien van een mini-PV.

Kortom, het idee dat iMark lanceert klopt in theorie helemaal, maar in
de praktijk kunnen er risico's en haken en ogen aan zitten.
O. Udeman
2014-06-03 00:08:38 UTC
Post by ProOne
Post by iMark
Post by O. Udeman
Post by iMark
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik begrijp dat het in basis een truc is die
alleen werkt bij onvoldoende controle. Daar ben je dus van afhankelijk
om deze truc te laten slagen. Maar dan kun je natuurlijk ook de gok
wagen en helemaal geen kaart nemen, of een kaart met minder of misschien
zelfs wel zonder tegoed. Zo lang en voorzover je er een station en trein
mee in kunt en aan het eind van je rit weer het station uit kunt,
"spaar" je je uit wat je minder investeert in die kaart dan wanneer je
eerlijk de reissom zou betalen. Alleen ben je, als je tegen een controle
aanloopt, driedubbel de sigaar en is de (bescheiden) winst die je dacht
te hebben weg en ben je veel duurder uit. Ik betwijfel ten zeerste of
dit kanstechnisch gezien een verstandig soort gok is.. ;-)
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Piet Beertema
2014-06-03 07:49:52 UTC
Post by ProOne
Sinds vandaag (tot eind juli) is bij NS een anonieme OV-chipkaart
te koop voor slechts €2,00.
Anoniem? Daar denkt de NS toch heel anders over:
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html
Post by ProOne
[...]
Eenmalig, ja. Maar je zult dan op een andere manier weer naar huis
moeten. Of met de trein en dan hopen dat je geen controle krijgt.
En omdat het om een *persoonlijke* OV-chipkaart gaat zul je geen
nieuwe voor 2 euro krijgen zolang het negatieve saldo niet is
aangezuiverd.
Post by ProOne
[...]
Dat lijkt me knap lastig. Bij veel stations staan de automaten waarin
je het saldo kunt aanvullen immers buiten het station. Gezien vanuit
het station dus *achter* de poortjes die je eerst moet passeren...

-p
iMark
2014-06-03 08:59:35 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Sinds vandaag (tot eind juli) is bij NS een anonieme OV-chipkaart
te koop voor slechts €2,00.
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/ov-chipkaart-actie.html
Je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat de kaart die je uit de
automaat trekt voor €7,50 goedkoper zou worden.
Blijkbaar zijn ze bij NS slimmer dan ik dacht.
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Met een anonieme kaart van €7,50 werkt het nog steeds maar dan zul je
minder gauw voordeel hebben. Voor een reis in de eerste klas is het nog
steeds een goedkope truc, zeker als je in de spits reist en ook als je
een VDU-kaart hebt.
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
[...]
Je kunt altijd uitchecken, ook als het saldo negatief is. De enige
blokkade is dat je niet opnieuw kunt inchecken zonder een saldo van
minimaal €20.
O. Udeman
2014-06-03 09:49:08 UTC
Post by ProOne
[...]
Dank voor de link. Het is kennelijk gericht op het publiek dat helemaal
niet met het OV wil maar nu door het schandalige beleid waardoor je geen
station meer op of door kunt zonder die ellendige poortjes tegen te
komen, ook nog eens te verleiden om geld te gaan wegsmijten richting
TLS. Wie twijfelt moet vooral even de moeite nemen de vragen en
antwoorden door te lezen, dan wordt die twijfel wel weggenomen.
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Casper H.S. Dik
2014-06-03 11:19:41 UTC
Post by Piet Beertema
Dat lijkt me knap lastig. Bij veel stations staan de automaten waarin
je het saldo kunt aanvullen immers buiten het station. Gezien vanuit
het station dus *achter* de poortjes die je eerst moet passeren...
In een aantal gevallen (andere landen) is het zo dat je voldoende
saldo moet hebben om uit te checken; je kan dus bij uitchecken dan ook
in een automaat je saldo verhogen.

Casper
O. Udeman
2014-06-03 11:23:48 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by Piet Beertema
[...]
Zo werkt het hier dus blijkbaar niet. Kun je dit probleem tackelen door
gebruik te maken van meerdere kaarten?
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Piet Beertema
2014-06-03 17:03:40 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by Piet Beertema
[...]
Dat zal hier vermoedelijk ook werken als je 'automatisch opladen'
aan hebt staan. Maar het gaat me natuurlijk om die gevallen waarin
men dat niet aan heeft staan of een anonieme ovc heeft. Als je dan
het station niet af/uitkomt, dan is dat een vorm van wederrechtelijke
vrijheidsberoving. Moet je dan de politie of 112 bellen om uit die
toestand te bevrijden?

-p
iMark
2014-06-03 17:14:13 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by Piet Beertema
[...]
In Nederland kun je altijd uitchecken, ook met negatief saldo.

Ben Doedens
2014-06-03 08:55:04 UTC
Post by ProOne
[...]
Ik dacht dat het om een ANONIEME OV Chipkaart ging.
Je persoonlijke OV Chipkaart heb je natuurlijk gewoon bij je.
Wat let je dan trouwens voor de terugreis opnieuw een ANONIEME kaart te
kopen, daar 20 Euro op te zetten om dan de trein naar Amsterdam te nemen. In
Utrecht neem je een stopper, stapt op een landelijk stationnetje zonder
poortjes dicht bij Amsterdamuit en check netjes in met je PERSOONLIJKE OV
Chipkaart en reist dan volkomen legaal met de volgende trein naar Amsterdam
terug. Duurt wat langer, maar kost een stuk minder.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
O. Udeman
2014-06-03 15:24:25 UTC
Post by Ben Doedens
Post by ProOne
[...]
Jouw bericht was nog niet gearriveerd toen ik mijn bericht verzond,
anders had ik de vraag "Kun je dit probleem tackelen door gebruik te
maken van meerdere kaarten?" niet hoeven stellen... :-)
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Ben Doedens
2014-06-03 08:46:41 UTC
.
Post by ProOne
[...]
Mijdt de grotere stations vanwege de aanwezigheid van poortjes als enige
manier om het station te verlaten. Op kleinere landelijke stations kun je
meestal via verschillende wegen en paden het station verlaten. Vaak legaal,
soms ook illegaal. Zelfs in Assen heb ik wel eens reizigers het perron aan
de zuidkant zien afdalen naar de grindbedding. Deze een meter of tien volgen
en de reiziger is op de overweg aan de zuidzijde van t station en kan links
of rechts de "stad" in. Overigens is het op deze manier betreden en verlaten
van een station in veel landen heel gewoon. ;-)
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens