Was vroeger alles wel beter?
Han Willemsen
2013-01-09 11:07:46 UTC
Nu het met de Fyra niet zo goed blijkt te gaan wordt er van alle kanten
geroepen om de terugkeer van de Benelux trein. Wat ik me hierbij afvraag
is "reed deze wel altijd op tijd en viel hij nooit eens uit?"

De keren dat ik hiermee naar Brussel ben gegaan leverden ook nog wel eens
vertragingen op en soms kwam je ook niet verder dan Brussel-Noord, omdat
hier rechtsonkeer gemaakt werd.
--
]-[an.

(***@xs4all.nl - Utrecht).
iMark
2013-01-09 17:47:36 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
De Benelux is de laatste jaren met plakband en elastiek gerepareerd
omdat die jaren langer dan gepland moest blijven rijden vanwege de
ernstig vertraagde levering van de Fyra.

Als de Benelux volgens planning rond 2007 was uitgefaseerd en vervangen
door de Fyra had iedereen een heel ander beeld van de Benelux gehad.
Maar doordat de NMBS niet meer wilde investeren in de locs en NS niet
meer in de stuurstandrijtuigen moest er een noodoplossing worden gezocht
in het huren van Traxx-locomotieven en is de dienstuitvoering de laatste
jaren bedroevend geweest.

Al met al heeft het Fyra-project tot nu alleen maar ellende opgeleverd,
mede veroorzaakt door de Nederlandse overheid die per se ERTMS op de HSL
wilde installeren zonder terugvalscenario. Het is te idioot voor woorden
dat alle verantwoordelijken nog steeds mooie baantjes hebben.
Han Willemsen
2013-01-09 20:35:08 UTC
Post by iMark
De Benelux is de laatste jaren met plakband en elastiek gerepareerd
omdat die jaren langer dan gepland moest blijven rijden vanwege de
ernstig vertraagde levering van de Fyra.
Dan is dus de terugkeer hiervan ook geen optie.
--
]-[an.

(***@xs4all.nl - Utrecht).
iMark
2013-01-09 21:21:47 UTC
Post by Han Willemsen
Post by iMark
[...]
Het kan natuurlijk wel, maar dan moeten er voldoende locomotieven en
rijtuigen zijn. Ik neem aan dat de huurcontracten voor de
Traxx-locomotieven zijn opgezegd. De rijtuigen zullen bij NS in de
reguliere dienst zijn gegaan ofwel in de mottenballenvloot zijn
opgenomen.
Piet Beertema
2013-01-09 21:41:03 UTC
Post by Han Willemsen
Post by iMark
[...]
Dat staat nog te bezien. De p&e reparaties waren kennelijk van
wat tegenwoordig "hoogwaardige kwaliteit" moet heten, waardoor
die treinen toch maar mooi door konden rijden. Dat zou vast nog
wel een paar jaar langer kunnen.
Verder komt het me voor dat een trein die op een normaal spoor
strandt eenvoudiger is weg te slepen dan een trein die op een
hsl-spoor strandt. Ik neem tenminste aan dat de NS niet over
25kV locs beschikt, zodat men op diesellocs is aangewezen.

-p
ben doedens
2013-01-11 15:02:12 UTC
Post by Han Willemsen
[...]
De Benelux viel geregeld uit. Eerst door gebrekkige Belgische loc reeks
11.8, daarna door gebrekkige stuurstanden. Het ging beter, maar niet
helemaal betrouwbaar met TRAXX loc (NMBS reeks 28) en zonder stuurstanden.

Onderhoud aan de rijtuigen en locs stond wegens de plannen voor de HSL de
laatste jaren op een laag pitje.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens