Nieuwe voorwaarden en prijzen P+R Amsterdam
iMark
2014-02-14 13:07:19 UTC
Op 12 februari 2014 zijn nieuwe voorwaarden ingegaan voor het gebruik
maken van de P+R garages in Amsterdam. Tot 12 februari betaalde je EUR 8
voor een dag parkeren, inclusief een retourkaartjes voor alle
inzittenden, geldig bij het GVB.

Nu betaal je na 10.00 's ochtends (en de gehele dag in het weekend) EUR
1 voor het parkeren en kun je kiezen of je gebruik maakt van je OVC of
dat je retourkaartjes koopt.

Voorwaarde is wel dat je het (uitgebreide) centrum met het OV bezoekt.

http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeren-amsterdam/p-r

Als je met meerdere personen reist, is het al gauw voordeliger om de
retourkaartjes te kopen. Die zijn overigens alleen geldig bij het GVB en
niet bij Connexxion of NS. Maar dan kun je je eigen OVC gebruiken.

Het enige wat voor mij niet erg duidelijk is, is de controle van de
laatste incheck op de terugreis die in het centrumgebied moet zijn
geweest. Wat wanneer je vanuit het centrumgebied bent gereisd en bent
overgestapt op bijvoorbeeld lijn 50 of 51?

Maar al met al lijkt het me voor de meeste bezoekers aan Amsterdam een
voordelige regeling. Behalve wanneer je voor 10 uur 's ochtends wilt
parkeren, dan is het tarief EUR 8 voor de eerste 24 uur.

Laatste tip: er zijn nu ook P+R-plaatsen bij de RAI (niet tijdens
evenementen). Erg handig, want de P+R plaatsen bij het Olympisch Stadion
zijn vaak vol.
Johannes
2014-02-17 14:21:39 UTC
Post by iMark
[...]
Het is inderdaad niet duidelijk of een overstap (mogelijk buiten het ruim
genomen ´centrumgebied') geldt als een nieuwe instap of als een voortzetting
van de al eerder begonnen terugreis. Dit kan op de site beter verduidelijkt
worden.
Merkwaardig ook dat sportievelingen per se de tram, de metro of de bus
moeten nemen en niet mogen lopen.

Ook verwarrend is dat de site spreekt van
Belangrijke voorwaarde voor het voordelige P+R parkeertarief is een bezoek
aan het centrumgebied. Het P+R centrumgebied bestaat uit stadsdeel Centrum
en delen van Oost, Zuid en West.

Als niet-Amsterdammer denk ik dan dat héél Amsterdam bedoeld is, behalve
Amsterdam-Noord (ten noorden van het IJ). Alle andere windrichtingen plus
het centrum zijn immers genoemd. Maar alleen als je doorklikt om een
plattegrond te zien, blijkt centrum, oost, zuid en west ineens een veel
kleiner stuk van Amsterdam te zijn dan alles bezuiden het IJ. Naast west is
er kennelijk ook een ´far west´, dat geen west is? Helder is anders.
Ook hier kan de communicatie veel beter.
zijn vaak vol.
iMark
Ik las ergens dat "Centrum" de oude zone 5700 is.
O. Udeman
2014-02-17 14:44:35 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Dat maakt het een stuk helderder.. :-(
Lies, damned lies and statistics
Casper H.S. Dik
2014-02-17 15:01:38 UTC
Post by O. Udeman
Post by iMark
Ik las ergens dat "Centrum" de oude zone 5700 is.
Dat maakt het een stuk helderder.. :-(
Dat zal wel alles binnen de ring en ten zuiden van het IJ.

behalve, natuurlijk, die dingen binnen de ring die
Duivendrecht of Zuid-Oost heten (of heetten)

Dat zal ook wel buiten de 5700 zone liggen. (5700 ligt inderdaad
ruim binnen de A10; Amstelveenseweg, Apollolaan, Vrijheidslaan, Amstelstation,

Nou, dat is duidelijk en goed uit te leggen en de buiten(sta/l)ander(s),
maar niet heus.

Casper