Dienstregeling tweede pinksterdag NS
Fred
2012-06-01 19:00:34 UTC
Op afgelopen tweede pinksterdag werd een aparte dienstregeling uitgevoerd, zoals dat trouwens altijd gebeurt op tweede paas- en pinksterdag. Dit is niet de zondagse (met aanpassingen) of de maandagse, maar een afwijkende. Nu staat die dienstregeling tegenwoordig wel op de reisplanner, maar niet op de gele vertrekstaten op het station. Dat is vreemd, want het gaat hier om een dienstregeling die lang vooraf bekend is. Je zou op zijn minst verwachten dat er via posters melding wordt gemaakt van zo'n aparte dienstregeling.

Ik heb dit ook bij de NS aan de orde gesteld (hopelijk volgt er nog een reactie), maaar wellicht weet iemand hier er meer over.

Ook vraag ik me nog af wat de reden is van zo'n afwijkende dienstregeling. Het enige dat ik kan bedenken is dat men zo zowel de reizigers die een zondagse dienstergeling verwachten, als die een maandagse dienstregeling verwachten, tegemoet wil komen. Met als resultaat, een combo van de zondagse en maandagse regeling; die zo optimaal mogelijk gezien de dienstregeling-technische mogelijkheden/beperkingen. Maar misschien zit dit heel anders in elkaar. Ik hoor graag suggesties hierover.

Fred.
Ben Doedens
2012-06-01 21:19:28 UTC
Post by Fred
[...]
Ik denk dat er op Tweede Pinksterdag meer volk op de been is dan op een
gewone zondag. Maar weer minder volk als op een gewone maandag. Zie daar de
gronden voor een aangepaste dienstregeling.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
Fred
2012-06-04 19:07:14 UTC
Post by Fred
[...]
De reactie van de klantenservice NS kwam er op neer dat men excuses aanbood voor de onduidelijkheid en dat mijn opmerking helpt om de dienstverlening te verbeteren. Een standaard reactie dus. Of het ook inderdaad duidelijker wordt valt nog te bezien. Ik zal het in ieder geval in de gaten houden t.z.t.

Fred.
Ben Doedens
2012-06-04 23:46:42 UTC
Post by Fred
Post by Fred
[...]
Ooit lang geleden de verklaring die ik mijn vorige mail gaf ergens bij NS
gelezen. Zowat alle 2e feestdagen (2e Kerstdag, Paasmaandag en
Pinkstermaandag) zijn drukker als een gewone zondag en minder druk dan een
gewone maandag. 1e Kerstdag, Paas- en Pinksterzondag is ergens nog de dag
van de bezinning, vooral bij het gelovige deel der natie, dus de dag waarop
men ter kerke gaat en het feest in huiselijke kring viert. 2e Kerstdag en de
Paas- en Pinkstermaandag hadden en hebben niet zo'n kerkelijk regiem en dat
zijn dus bij uitstek de dagen dat men op familiebezoek gaat, naar de kermis
trekt en andere actiiviteiten bezoekt. De ervaring zal NS geleerd hebben dat
een zondagse dienstregeling op deze dagen niet werkt.

Ik denk niet dat je er meer achter moet zoeken.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
iMark
2012-06-05 07:35:53 UTC
Post by Ben Doedens
Ik denk niet dat je er meer achter moet zoeken.
Ik weet wel zeker dat je er niet meer achter moet zoeken. Maar de
dienstregeling is natuurlijk de basis voor de materieel- en
personeelsomloop. Planningstechnisch is het veel handiger om die in de
jaardienst op te nemen dan in dagplanwijzigingen. In feite wordt er
maatwerk geleverd op deze dagen.
Ben Doedens
2012-06-05 10:29:44 UTC
Post by iMark
Post by Ben Doedens
[...]
En dat is maar goed ook. Het toont aan dat in elk geval NS nog wel weet wat
de klant nodig heeft.

Overigens, in de zestiger jaren, toen ik zelf nog enkele jaren spoorman ben
geweest, was het niet anders.

NS past dienstregeling, personeel en materieel aan de kalender. B.v. aan de
vakanties, al maakt de vakantiespreiding het soms wel eens moeilijk iedereen
tevreden te stellen. Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag, Nieuwjaarsdag ? Wellicht
ook dagen dat in elk geval NS anders rijdt dan op gewone werkdagen of
feestdagen. Bijzonder is natuurlijk Oudejaarsavond. Ik denk dat zeker het
personeel daar niet ongelukkig mee is.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
Fred
2012-06-06 19:04:58 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Fred
Post by Fred
[...]
Natuurlijk zal het aanbod (in de vorm van treinlengte en frequentie afhangen van de vraag (in de vorm van het aantal reizigers). Maar de afwijkende dienstregeling waar ik het over heb, wijkt in frequentie niet af van de maandagse dan wel zondagse, dus volgens mij is een afwijkende vraag geen verklaring voor deze afwijkende dienstregeling. De afwijking zit puur in andere vertrektijden. Vandaar dat ik de verklaring opper dat de afwijking veroorzaakt wordt doordat "men zo zowel de reizigers die een zondagse dienstergeling verwachten, als die een maandagse dienstregeling verwachten, tegemoet wil komen. Met als resultaat, een combo van de zondagse en maandagse regeling; die zo optimaal mogelijk gezien de dienstregeling-technische mogelijkheden/beperkingen."

Fred.
Fred
2012-06-18 20:04:52 UTC
Post by Fred
Post by Ben Doedens
Post by Fred
Post by Fred
[...]
Ik zal bij de volgende 2de paas- en pinksterdag proberen om meer gegevens hierover te verzamelen. Daarom neem ik mij voor om voor die tijd hier een oproep te plaatsen met het verzoek om op afwijkingen te letten.

Fred.