Hypothetisch
Martin Borsje
2014-02-03 20:25:31 UTC
Reeds jarenlang een jaartrajectkaart 'van de zaak', wat een zichtkaart'
betrof.

Nu is deze omgezet in een 'businesskaart' met daarop het
jaartrajectabo.

Van mijn baas mag ik deze overigens niet voor andere zakelijke
OV-ritten gebruiken (allocatie van kosten aan diverse afdelingen etc.),
maar dat terzijde.

Nu verplicht NS mij om bij in- en uitstappen in en uit te checken. Een
transactie die geen enkele geldstroom tot gevolg heeft.

Al een paar keer vergeten in te checken en gelukkig geen controle.

Nu de hypothese: ik check niet in, want geen geldtransactie; conducteur
komt uit zijn hokje/eerste-klas-coupé en controleert mij en zegt met
barse stem dat ik niet ingecheckt ben en stelt een financiële
transactie voor. Ik weiger want ik hem immers een geldig abonnement en
het inchecken is dus volledig overbodig behalve dat het NS iets meer
inzicht geeft (niet zoveel mee, want met een abo mag je aannemen dat ik
mij zo'n vijf keer per week tussen A en B transporteer v.v.

Kortom: wat gebeurt er als ik gewoon wegens de voltrekte zinloosheid
niet in- (en dus ook niet uit-) check?

Vooraarden? Jusrispudentie?
ProOne
2014-02-04 00:26:52 UTC
Post by Martin Borsje
[...]
Lees de voorwaarden inzake het gebruik van die kaart er maar eens op na.
Dan zul je zien dat je wel degelijk moet in- en uitchecken.
Doe je dat niet, dan heb je geen geldig vervoersbewijs met als gevolg
een transactie (zoals ook die conducteur voorstelde).

Je beschikt nu over een OV-chipkaart met daarop een jaartraject abonnement.
Dat abonnement is dus uitsluitend geldig op een bepaald traject. Wilde
voorheen verder reizen of op een ander traject, dan moest je een los
kaartje kopen.
De OV-chipkaart checkt nu of je binnen, danwel buiten het traject reist.
Binnen het traject niks aan de hand, reis je buiten het geldige traject,
dan rinkelt (automatisch) de kassa.

Nu kun je ook nog vrijelijk het station in- en uitlopen c.q. de perrons
betreden.
Over enkele maanden zullen op die stations die voorzien zijn van
poortjes, die poortjes ook daadwerkelijk actief en gesloten zijn,
waardoor je wel verplicht bent om in- c.q. uit te checken om zo'n
poortje te openen.

Er zijn al enkele stations waar de poortjes (op 1 na) bij wijze van
proef gesloten zijn en dus alleen maar met een OV-chipkaart geopend
kunnen worden.

Tsja joh, tijden veranderen - ik laat in het midden of dat altijd ten
gunste is - maar je zult (noodgedwongen) wel met de tijd mee moeten, of
je wilt of niet.
Doe je het niet, sta je straks voor gesloten deuren (lees poortjes).
Piet Beertema
2014-02-04 12:12:03 UTC
Post by ProOne
Lees de voorwaarden inzake het gebruik van die kaart er maar
eens op na. Dan zul je zien dat je wel degelijk moet in- en
uitchecken.
Je doelt op de ov-chipkaart? Als je die niet gebruikt ben je
ook niet aan de voorwaarden ervan gebonden.
Post by ProOne
Doe je dat niet, dan heb je geen geldig vervoersbewijs met
als gevolg een transactie (zoals ook die conducteur voorstelde).
Nu zijn er nog andere vervoersbewijzen dan de ov-chipkaart die
net zo geldig zijn.
Post by ProOne
Je beschikt nu over een OV-chipkaart met daarop een jaartraject abonnement.
OP beschikt over een jaartrajectabonnement. Op welke drager dat
staat is *nu* nog niet relevant. Zie de link die ik gaf naar de
info van de NS zelf.
Post by ProOne
Dat abonnement is dus uitsluitend geldig op een bepaald traject.
Wilde voorheen verder reizen of op een ander traject, dan moest
je een los kaartje kopen.
Dat raadt de NS nog steeds aan.
Post by ProOne
De OV-chipkaart checkt nu of je binnen, danwel buiten het traject reist.
Dat kan hij niet checken. Hij kan alleen zien op je incheckpunt
binnen het traject ligt en of ook je uitcheckpunt daar binnen
ligt. Als *controlemiddel* heeft in-/uitchecken dus wel degelijk
al zin, ook al gaat er geen financiële transactie mee gepaard.
Post by ProOne
Binnen het traject niks aan de hand, reis je buiten het geldige
traject, dan rinkelt (automatisch) de kassa.
En als je (straks) incheckt binnen traject, maar uitcheckt buiten
je traject? De NS site zwijgt daarover. Het lijkt me dan ook knap
tricky: stel dat je voor dat "buiten-traject-deel" 15 euro verreist,
maar er staat geen of te weinig saldo op je kaart. Op saldo reizen
was dan niet gelukt: het incheckpoortje was gesloten gebleven. Nu
wordt het tekort pas aan het eind van de reis geconstateerd. Ben
benieuwd hoe de NS dat denkt op te lossen.

-p
Piet Beertema
2014-02-04 11:48:42 UTC
Post by Martin Borsje
Nu verplicht NS mij om bij in- en uitstappen in en uit te checken.
Een transactie die geen enkele geldstroom tot gevolg heeft.
Nu de hypothese: ik check niet in, want geen geldtransactie
Nu staan de poortjes nog open, straks niet meer. Straks kom je
dus uberhaupt het station/perron niet meer op zonder inchecken.
Post by Martin Borsje
Kortom: wat gebeurt er als ik gewoon wegens de voltrekte zinloosheid
niet in- (en dus ook niet uit-) check?
Ten eerste bepaalt niet de afnemer, maar de aanbieder wat wel of
niet zinloos is. Ten tweede: zie
http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Jaartrajectabonnement

-p
O. Udeman
2014-02-04 12:04:44 UTC
Post by Martin Borsje
[...]
Het is duister wat er de zin van is om mensen te dwingen om met een ovc
in te checken alleen om op een station/perron te komen. Dat kun je niet
verklaren door te zeggen dat de aanbieder het recht heeft om jou daartoe
te dwingen.
Lies, damned lies and statistics
iMark
2014-02-05 10:25:36 UTC
Post by O. Udeman
[...]
Daar is niks duisters aan. Het is in feite een terugkeer naar de tijd
van afgesloten perrons en de perronkaartjes.

In de metro in Amsterdam is overigens duidelijk het positieve effect van
de gesloten poortjes te zien. Er bevinden zich nauwelijks nog smoezelige
niet-reizigers op de perrons en in de metro's.
Ben Doedens
2014-02-05 16:42:01 UTC
Post by iMark
Post by O. Udeman
[...]
Dat is ook één van de zalen waarom NS op de grotere stations de perrons met
poortjes wil afsluiten. Op landelijke stations gaat het niet gebeuren.
Smoezelige niet reizigers krijgen het zo een beetje moeilijker om de trein
te nemen.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
Ben Doedens
2014-02-04 16:17:17 UTC
Post by Martin Borsje
[...]
Dit zal vast en zeker in de vervoervoorwaarden staan. Het verplicht in- en
uitchecken is ingevoerd louter en alleen voor de statistiek. Elke vervoerder
wil precies weten hoeveel reizigers en via welke trajecten wordt gereisd.
Dat is in de eerste plaats bedoeld voor de verrekening van de opbrengsten
van de OV Chipkaart voor de vervoerder. In de tweede plaats wordt bij niet
anonieme OVC's het reisgedrag gevolgd waarop de vervoerder bepaalde
aanbiedingen aan de klant kan doen. En tenslotte is het voor de vervoerders
belangrijk te weten of er trajecten zijn die de aanbesteder graag bediend
wil hebben, maar waar voor de vervoerder bijna niks te verdienen valt. Zo
kan de vervoerder dan in overleg met de aanbesteder spreken over de geboden
dienstregeling, de vervoermiddelen (grote bus, 8 persoons bus, taxi of
vraagafhankelijk (belbus)).

Verplicht in- en uitchecken geldt b.v. ook voor de OVC voor studenten.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
Martin Borsje
2014-02-04 17:46:43 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Martin Borsje
[...]
Nu zijn de vervoersvoorwaarden behoorlijk unilateraal: je gaat akkoord
of je reist niet mee.

En wat voor statistieken de NS denkt te halen uit een
jaartrajectabonnement?

Als de conducteur elke dag zou controleren kan die mijn aanwezigheid
toch ook opslaan in zijn magic machine?

Feit blijft fat zichtcontrole veel sneller gaat dan draadloos met zijn
apparaat.
Piet Beertema
2014-02-05 10:20:02 UTC
Post by Martin Borsje
En wat voor statistieken de NS denkt te halen uit een
jaartrajectabonnement?
Bijvoorbeeld hoe vaak het wordt gebruikt. En een analyse
van de geaggregeerde data om de bezetting op een bepaald
traject in kaart te brengen werkt niet goed als een deel
van de gegevens ontbreekt.
Post by Martin Borsje
Als de conducteur elke dag zou controleren kan die mijn
aanwezigheid toch ook opslaan in zijn magic machine?
Hou je je nou zo graag van de domme?

-p
O. Udeman
2014-02-04 18:06:37 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Martin Borsje
[...]
Dat zijn reizigers met het ov. Een bezoeker van een station hoeft
helemaal geen ov-reiziger te zijn.
Lies, damned lies and statistics
ProOne
2014-02-04 23:41:02 UTC
Post by O. Udeman
Post by Ben Doedens
Post by Martin Borsje
[...]
Ik heb toch altijd gedacht dat de trein ook onder het OV valt en niet
alleen, bus, tram en metro.
Omdat je me aan 't twijfelen bracht, toch eens gegoogled :
http://bit.ly/1lzenbI
Piet Beertema
2014-02-05 09:30:43 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Waar lees jij dat het tegendeel werd beweerd? Of is het verschil
tussen "bezoeker" en "reiziger" zo moeilijk te vatten? Heb jij
nooit iemand op het station uitgezwaaid zonder dat je zelf met
de trein ging?

-p
Ben Doedens
2014-02-05 16:44:34 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
In de huidige plannen is voorzover ik weet niet in een perronkaartje
voorzien. Uitzwaaiers kunnen met een eigen OVC inchecken en als ze binnen
een half uur op hetzelfde station weer uitchecken wordt geen reis in
rekening gebracht van de OVC. De rest van de uitzwaaiers moet het maar vanaf
de openbare weg doen.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
iMark
2014-02-05 17:15:05 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Dat brengt mij terug bij mijn stokpaardje. De overheid had de acceptatie
van de OVC enorm kunnen vergroten als ze iedere burger een gratis OVC
hadden gegeven. Nu blijft iedereen mopperen over de EUR 7.50 voor een
kaart die maar 5 jaar geldig is. Dan was meteen het probleem opgelost
met poortjes die tunnels afsluiten want de overheid had dan kunnen
zeggen dat je gewoon je OVC kunt gebruiken als toegangskaart, zelfs
zonder een cent saldo op de kaart.
Ben Doedens
2014-02-06 16:17:32 UTC
Post by iMark
Post by Ben Doedens
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Dat is natuurlijk tegen het streven om duistere figuren van de perrons te
weren. Is men voor Amsterdam Centraal niet een aparte doorgangstunnel aan
het maken t..b.v. de passagiers voor het OV aan de achterkant van t station
(bus terminal, IJ veren)? Deze tunnel biedt geen toegang tot de perrons.

Ik weet dat Leiden problemen heeft of had met het poortjesbeleid en van mijn
Deventer familie weet ik dat NS nog steeds in de clinch ligt met de gemeente
i.v.m. de bereikbaarheid van de wijk "Voorstad". EN zo zullen er nog wel
meer gemeenten zijn die niet staan te juichen bij de poortjes van NS bij
tunnels die ook min of meer als openbaar pad worden gebruikt.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens
ProOne
2014-02-06 01:41:55 UTC
Post by Ben Doedens
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Dat half uur is wel een beetje erg kort.
Op de website van NS lees ik
"Als u heeft ingecheckt, kunt u binnen 60 minuten kosteloos op hetzelfde
station weer uitchecken. Als u langer dan 60 minuten wacht, wordt het
instaptarief geïncasseerd.

Bron: http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen
5e vraag: Kan ik mijn geld terugkrijgen.... etc.
Piet Beertema
2014-02-06 09:03:10 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
[...]
En het klopt ook niet, want het is een uur.
Maar er zit wel een joekel van een adder onder het gras:
- Heb je geen ovc, dan kun je niemand uitzwaaien.
- Heb je wel een ovc, maar gebruik je die weinig en alleen
voor bus en tram, en hou je dus altijd een beperkt saldo
aan, dan kun je ook niemand uitzwaaien. Of je moet eerst
20 euro erop laden, die je dan wel integraal terugkrijgt,
maar die daarna eindeloos zinloos op je ovc staat.

-p
Casper H.S. Dik
2014-02-06 09:45:19 UTC
Post by Piet Beertema
[...]
Ook moet je je OVC geschikt maken voor de NS.

Casper
Piet Beertema
2014-02-06 10:12:38 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by Piet Beertema
[...]
En aangeven of je 1e of 2e klas wil uitzwaaien. ;-)

-p
Pleerol
2014-02-06 10:51:20 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by Piet Beertema
[...]
En of je in de daluren of daarbuiten wilt uitzwaaien ;-)
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
Iedereen heeft gelijk, want niet iedereen IS gelijk.
Meer spreuken: http://members.home.nl/pleerol
Ben Doedens
2014-02-06 16:19:40 UTC
Post by ProOne
Post by Ben Doedens
Post by Piet Beertema
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Je hebt gelijk.

Overigens ben ik geen uitzwaaier maar hobbyfotograaf van treinen. Ook op
stations.
--
Met Vriendelijke Groeten,
Ben Doedens