OV chipkaart voor toeristen
iMark
2013-05-22 11:17:41 UTC
Omdat we familie uit Engeland overhadden, heb ik me eens verdiept in het
gebruik van de OVC voor toeristen. Onze ervaringen zijn overwegend
positief.

Op station Schiphol een OVC met saldo uit de automaat gehaald. Voordeel
van aanschaf bij NS is dat de kaart meteen geschikt is voor reizen op
saldo bij NS.

Rond de pinksteren hebben we verschillende busritten gemaakt en gisteren
heb ik ze naar Schiphol gebracht. Dit was inclusief samenreiskorting
omdat ik met ze meereisde, heel eenvoudig te regelen via de automaat van
NS.

Grootste voordeel is dat dat toeristen zich geen zo geen zorgen hoeven
te maken over het kopen van kaartjes bij ingewikkelde automaten of
hoeven te rommelen met geld bij de buschauffeur. Bovendien zijn de
tarieven over het algemeen lager dan bij het kopen van kaartjes in de
bus.

Het enige (grote) nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat wanneer je
als toerist naar Nederland komt en weer weggaat zonder plannen te hebben
om weer terug te komen dat je minimaal EUR 20 op je kaart moet hebben
staan om bij NS te kunnen reizen. Dat geld blijft op de kaart staan.
Maar misschien is dat te omzeilen als je een beetje handig plant en
bijvoorbeeld een rit naar Schiphol als laatste plant.

We hebben nu een extra anonieme OVC met saldo in huis voor wanneer we
weer een keer gasten uit het buitenland hebben. Opladen van de OVC met
een buitenlandse betaalpas hebben we nog niet getest.

Ondanks wat nadelen kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de OVC
ook voor toeristen heel handig kan zijn. De ritten zijn (zeker met stad-
en streekvervoer) goedkoper dan bij kaartverkoop in de bus. En je hoeft
als toerist niet na te denken over de kaartverkoop, mits je maar
voldoende saldo op de kaart hebt staan. Een ander belangrijk voordeel is
natuurlijk dat je alleen betaalt voor wat je reist.
2013-05-22 16:58:22 UTC
Post by iMark
Ondanks wat nadelen kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat de OVC
ook voor toeristen heel handig kan zijn.
Smaken verschillen: ik zou er niet zo blij mee zijn als tourist.
Dat ov chipkaartsysteem is toch alleen in Nederland nietwaar?
Ik heb het liever niet in het buitenland.
iMark
2013-05-23 06:31:16 UTC
Post by J
Post by iMark
[...]
Ik ken de Oyster Card in Londen. Je bent een dief van je eigen
portemonnee als je die niet gebruikt.
Han Willemsen
2013-05-23 07:44:56 UTC
Post by iMark
Ik ken de Oyster Card in Londen. Je bent een dief van je eigen
portemonnee als je die niet gebruikt.
Ik heb nog twee kaarten uit Singapore en Hong Kong. Werkt prima daar.
--
]-[an.

(***@xs4all.nl - Utrecht).
T. Lootrek
Een opvallend verschil met de OV chipkaart.
iMark
2013-05-23 11:28:33 UTC
Post by T. Lootrek
Post by iMark
Post by J
Post by iMark
[...]
Dat valt mee. Maar er zijn wel een paar opvallende verschillen:
- De Oyster Card heeft geen vervaldatum
- Voor de Oyster Card betaal je een borgsom van GBP 5,00 i.p.v. een
aanschafprijs
- Minimumbedrag om een reis te kunnen beginnen is GBP 1,00
- Er geldt een dagelijks maximumbedrag per dag voor reizen met
Underground en/of bus/tram. Bij het bereiken van het maximumbedrag zijn
de volgende ritten gratis.
- Busritten hebben een eenheidstarief. Alleen inchecken bij het
instappen.
- Oplaadpunten zijn in Londen werkelijk overal te vinden en je kunt het
bijna altijd met contant geld doen.

Londen is qua lijnennet en vervoersomvang vergelijkbaar met Nederland.
Het was dan ook veel beter geweest om in het geval van de Nederlandse
OV-Chipkaart heel Nederland als één vervoersautoriteit te beschouwen.
Dan was al het geneuzel met verschillende vervoerders niet nodig
geweest.

Mijn aanbeveling zou in ieder geval zijn om de vervaldatum voor anonieme
kaarten te schrappen en een borgsom in te voeren i.p.v. een
aanschafprijs. Verder moet het minimumbedrag voor het beginnen van een
reis drastisch omlaag. Je zou dat kunnen compenseren door een hogere
borg te vragen.
Johannes
2013-05-23 15:22:37 UTC
Post by J
Post by iMark
[...]
Die Britse gasten hadden wel het grote geluk dat ze Nederlandse begeleiding
hadden die precies wist van de hoed en de rand van het ov-chipkaartsysteem,
van het openbaarvervoersysteem en van de de ins and outs van de
tariefstructuur.
De Franse, Amerikaanse, Japanse, Italiaanse, Russische, Australische,
Arabische, Israëlische, Zweedse of anders buitenlandse toerist die dat
allemaal zelf moet zien uit te puzzelen - dat zijn de meeste - zal het heel
wat minder gemakkelijk en/of duidelijk ervaren, of weet er niet uit te halen
wat erin zit. Of lopen onbekend met het systeem onbedoeld tegen een norse
steenkolenengels sprekende conducteur en een boete wegens "zwartrijden" aan.
En uitleg? Ho maar!

Een ov-chipkaart is tegenwoordig ook voor Duitsers, Luxemburgers en Belgen
verkrijgbaar:
http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/buitenlandse_adressen. Je
moet het maar net weten en waarom wel voor iemand uit Berlijn of Múnchen en
niet voor iemand uit Rijsel (Lille) of Parijs?
Zie echter ook http://www.cs.vu.nl/~x/knipselkrant/dag-01.html.

De vraag is bovendien of je als buitenlandse toerist een ov-chipkaart kunt
betalen met een buitenlandse bankpas (van een buitenlandse bankrekening) of
creditcard. Bij de gewone kaartjesautomaten op het station kunnen die
betaalmiddelen in ieder geval NIET worden gebruikt. Kan men met contanten
saldo op de ov-chipkaart zetten?
Een ov-fiets huren schijnt voor mensen met een buitenlandse bankrekening ook
vrijwel niet mogelijk te zijn. En een Nederlandse bankrekening kunnen
buitenlandse toeristen meestal niet openen.
Hoe krijgt een buitenlandse toerist zijn restsaldo - zonder
'servicekostenaftrek' - terug bij vertrek uit Nederland? Dat weet ik als
Nederlands ingezetene zelf niet eens!
T. Lootrek
2013-05-23 15:48:50 UTC
Post by Johannes
Post by J
Post by iMark
[...]
Het eerste wat je van zo'n modern chipkaartsysteem zou mogen verwachten,
is dat je met universele moderne betaalmiddelen kunt betalen.
Post by Johannes
[...]
Het systeem is voor Nederlanders al onbegrijpelijk, laat staan voor een
buitenlandse toerist. Kennelijk is dat bij de auctor intellectualis van
het idee geen punt van overweging geweest.
Rink
2013-05-22 23:12:27 UTC
"iMark" schreef ...
Post by iMark
[...]
Tja, als je geld zat hebt en overal gewoon 20 euro te veel kan betalen
zonder er iets voor terug te krijgen dan is alles makkelijk.
En inderdaad dan hoef je je ook nergens zorgen over te maken. Je hebt immers
toch geld zat.

En opladen van de OVC met een buitenlandse pas heb je niet uitgeprobeerd?
Lees dan eens de buitenlandse OV-nieuwsgroepen, die branden de Nederlandse
OV mede om deze reden af.

Grootste voordeel voor jouw familie uit Engeland was dat ze zelfs niks
hoefden uit te zoeken, dat heb jij als Nederlandstalige gids voor ze gedaan.

Sorry, ik ben niet positief over de OV-chipkaart en de "service" aan
toeristen.
iMark
2013-05-23 06:40:31 UTC
Post by Rink
[...]
Ik begrijp je kritiek. Volgens mij deugt het concept wel, maar moet er
nog wat aan de uitvoering gedaan worden. Met name het opladen is
natuurlijk een probleem dat moet worden opgelost.

Volgens mij is er een groter probleem in Nederland anno 2013. Er wordt
bij het invoeren van allerlei systemen en kaarten niet meer gedacht aan
het feit dat ook mensen die niet in Nederland wonen van allerlei kaarten
gebruik zouden willen maken.

Een ander voorbeeld is de Museumkaart. Zelfs wanneer je maar een week in
NL zou zijn, is die kaart al interessant voor toeristen. Ik heb een keer
contact gehad met de Museumkaart en daar wisten ze te vertellen dat
informatie op de website in het Engels geen doel is want de kaart is
niet voor toeristen bedoeld. Wat een stompzinnig gedoe. Ze zouden die
kaart juist voor toeristen moeten verder ontwikkelen. Hetzelfde geldt
natuurlijk voor het ontwikkelen van de OVC voor toeristen.

Waarom zou je geen kaart ontwikkelen waarbij je bijvoorbeeld een
reisproduct op de kaart krijgt waarmee je een aantal dagen onbeperkt
door NL zou kunnen reizen? Het belachelijkste voorbeeld zijn de
dagkaarten van bijvoorbeeld het GVB in Amsterdam waarmee je niet met
andere vervoerders mag rezien.
Johannes
2013-05-23 15:40:57 UTC
Post by iMark
Post by Rink
[...]
Inderdaad. Voor de trein kunnen nog wel papieren kaartjes worden gekocht
(maar ook niet met een buitenlandse bankpas aan de automaat) - met als
voordeel tjedat overstappen een hele dag mag duren i.t.t. de ov-chipkaart -
en in de bus zijn enkeleritkaartjes te koop, maar dat is altijd veel duurder
dan reizen "op saldo". Zo word je als toerist wel genaaid zonder dat je het
in de gaten hebt.
Post by iMark
[...]
Zeer merkwaardig. Kun je je - bijvoorbeeld - een Rijksmuseum voorstellen
zonder toeristen? Dan wordt het stil daar. Dat geldt ook voor heel veel
anbdere musea. Musea niet voor toeristen? Zonder (buitenlandse én
Nederlandse) toeristen hebben veel musea weinig bestaansrecht meer. Dit is
bovendien een vorm van discriminatie op basis van woonplaats. En dat in het
Europa van de open grenzen en het vrije verkeer van personen en goederen en
diensten!
Post by iMark
[...]
De verschillende vervoerders in Nederland moeten dan middels een formule dat
met elkaar verrekenen. Maar dat kan heel goed. Met de strippenkaart kon men
dat immers ook, en toen deed zelfs de NS (binnen enkele steden) eraan mee!
Ook de dagkaart in Noord-Brabant is bij verschillende busmaatschappijen te
gebruiken.

In Londen betaal je een maximum per dag enm wat je meer rijdt, is gratis. Zo
zit je daar - (buitenlandse) toerist of niet - anders dan in Nederland,
nooit met het dilemma of per rit betalen goedkoper is dan het kopen van een
dagkaart, of niet. En dat je dan - dat zul je altijd zien - altijd de
verkeerde keus maakt en te veel betaalt.

En dan heb je als toerist eindelijk met veel moeite die ov-chipkaart
bemachtigd en ga je naar Ameland, je reisbestemming voor drie weken, en dan
blijkt dat de bussen daar de ov-chipkaart niet accepteren (alleen losse
kaartjes)!
Casper H.S. Dik
2013-05-23 18:13:41 UTC
Post by Johannes
[...]
Niet volgens het GVB; na de invoering van de OV-chipkaart blijkt dat het GVB
een veel groter percentage van het vervoer voor zijn rekening nam dan
volgens de schatting die gebruikt werden om de strippenkaart af te rekenen.

Maar met de OV chipkaart is het duidelijk hoeveel er afgerekend is in ieder
apparaat, dus is het nu veel eerlijker.

Het is duidelijk dat er nog wel wat verbeterd kan zijn, zoals een maximum
tarief voor een dag, zoals in London.

Casper
ben doedens
2013-05-23 19:45:06 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by Johannes
[...]
Het Amsterdamse GVB had ineens miljoenen winst, de noordelijke
vervoerbedrijven miljoenen tekorten.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
2013-05-23 19:53:07 UTC
Post by ben doedens
Post by Casper H.S. Dik
Post by Johannes
[...]
Was dat oude systeem en de verdeling van de opbrengst wellicht opzet?
Per slot van rekening is OV verzorgen in een dun bevolkt gebied heel wat
duurder dan in Amsterdam.
ben doedens
2013-05-23 19:58:54 UTC
Post by T. Lootrek
Post by ben doedens
Post by Casper H.S. Dik
Post by Johannes
[...]
Misschien wel.

Maar er waren ook heel wat vervoerbedrijven het al lang niet meer eens met
de verdelingsformule van de strippenkaart. Dit was eigenlijk ook de "hidden
agenda" van de invoering van de OV Chipkaart. Het zgn. gemak voor de
reiziger was slechts bedoeld voor de voorlichters.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
iMark
2013-05-24 12:55:37 UTC
Post by ben doedens
[...]
Wellicht een verborgen agenda. Maar voor Amsterdam geldt natuurlijk ook
dat door de invoering van de OVC het zwartrijden in de metro enorm is
teruggedrongen. Persoonlijk vind ik dat in ieder geval een zeer goed
neveneffect van de invoering van de OVC.
Piet Beertema
2013-05-23 18:45:23 UTC
Post by Johannes
Post by iMark
[...]
Wat een gezwam. Sinds wanneer is de Museumkaart een museum?
Sinds wanneer komen er geen toeristen meer in de Nederlandse
musea omdat ze *online* geen Museumkaart kunnen kopen? Sinds
wanneer komen er geen toeristen in musea die de Museumkaart
niet accepteren?
Post by Johannes
Dit is bovendien een vorm van discriminatie op basis van woonplaats.
Ook gezwam. Sinds wanneer is het niet voeren van buitenlandse
talen op een website "discriminatie op basis van woonplaats"?
Dan geldt dat voor gigaveel bedrijven en organisaties...

Waarom zou het de Museumvereniging niet vrij staan om zich
specifiek te richten op Nederlanders? Heb je de AV van de
Museumkaart eigenlijk wel eens gelezen? Zo ja, dan zou je
weten dat je dan een *abonnement* aangaat - niet echt iets
voor toeristen.

Daarnaast ben je niet *verplicht* om de Museumkaart online
te kopen - in ettelijke musea is hij te koop. Dat kan dan
ook nog eens contant, zodat je betalingsgegevens niet met
"dank" aan Equens in handen van commerciële partijen vallen.

-p
Casper H.S. Dik
2013-05-23 19:32:26 UTC
Post by Piet Beertema
[...]
Bovendien kopen toeristen on-line losse kaartjes; dat heb ik
zelf gedaan in het buiten en laatst was ik buitenlandse collegas
in het Rijksmuseum en ze hadden van te voren kaartjes gekocht.
(Ik heb een museumkaart)
Post by Piet Beertema
[...]
Ik ben in het buitenland ook lid geworden van een museum
(was goedkoper om naar binnen te kopen) en mijn zusje, die
in de US woont, is lid geworden van het stedelijk om
dergelijke redenen.
Ja, zo kom ik aan mijn museumkaart.

Casper
Johannes
2013-05-24 01:51:45 UTC
Post by Piet Beertema
[...]
Inderdaad zijn museumjaarkaarten ook gewoon in musea te koop. Zelfs tegen
contante betaling. Ook door toeristen, of die nu uit Nederland of uit het
buitenland komen.
Het blijft echter een feit dat de Museumjaarkaartvoorlichter die zei dat die
kaarten "niet voor toeristen" bedoeld waren, iets merkwaardigs zei: dat de
kaart niet bedoeld zou zijn voor die categorie die met grootsten getale
komt. In het zakelijke verkeer zouden veelafnemers en goede klanten ook
korting krijgen.
Het ging inderdaad over de museumjaarkaart, niet over musea (maar om dat
maar meteen - met van alles en nog wat - als "gezwam" te betitelen.....).
Bij dezen dus gecorrigeerd. Maar die kaart betreft wel het museumbezoek!
Piet Beertema
2013-05-24 07:31:44 UTC
Post by Johannes
[...]
De voorlichter gaf precies aan waar het om ging. En ik heb
duidelijk gemaakt wat daar achter zit. En dat "grootsten"
is de zoveelste onzin die je debiteert: dat geldt maar voor
een beperkt aantal musea.
Post by Johannes
In het zakelijke verkeer zouden veelafnemers en goede klanten
ook korting krijgen.
Alweer onzin. Een enkele toerist is nog geen veelafnemer of
een goede klant alleen maar omdat er veel van die enkele
toeristen zijn. En van zakelijk verkeer is hier al helemaal
geen sprake: het gaat om particulieren.
Post by Johannes
Het ging inderdaad over de museumjaarkaart, niet over musea
(maar om dat maar meteen - met van alles en nog wat - als
"gezwam" te betitelen.....).
Goede lezers begrepen meteen dat de kwalificatie niet alleen
daarop sloeg, maar op je hele betoog. De kwalificatie was dan
ook volkomen terecht. En je blijft maar doorgaan...

-p
iMark
2013-05-24 12:55:36 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Johannes
[...]
Dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat Nederland zich zo langzamerhand
aan het ontwikkelen is tot een land waarvoor het buitenland niet langer
bestaat. Er worden allerlei kaarten en systemen bedacht die voor
niet-Nederlanders nauwelijks te gebruiken zijn.

Wanneer je dat vergelijkt met bijvoorbeeld London is het hier een
aanfluiting. De burgemeester van Londen heeft bijvoorbeeld uitdrukkelijk
gezegd dat het een uitstekend idee is om een Oyster Card te kopen als
toerist en die weer aan vrienden uit te lenen wanneer die Londen
bezoeken.
Erg handig is bijvoorbeeld dat je een Oyster visitor card (met saldo)
kunt kopen aan boord van de Eurostar en aan boord van een aantal
luchtvaartmaatschappijen. Bij aankomst in Londen kun je meteen verder
reizen met het OV zonder eerst langs een loket te moeten.

De OVC heeft informatie in het Engels en is beter dan in het verleden.
Maar wanneer ze 'reisproduct' vertalen als 'travel product' denk ik dat
Engelstaligen de wenkbrauwen ernstig fronsen.

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk waarom een anonieme OVC
maar 5 jaar geldig blijft. Niet erg klantvriendelijk.
Casper H.S. Dik
2013-05-24 12:58:54 UTC
Post by iMark
De OVC heeft informatie in het Engels en is beter dan in het verleden.
Maar wanneer ze 'reisproduct' vertalen als 'travel product' denk ik dat
Engelstaligen de wenkbrauwen ernstig fronsen.
Tja, maar is dat gewoon omdat "reisproduct" krom nederlands is en dat
zich alleen laat vertalen naar "stonecoal english"?
Post by iMark
Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk waarom een anonieme OVC
maar 5 jaar geldig blijft. Niet erg klantvriendelijk.
Helemaal mee eens. Boeventuig.

Casper
Piet Beertema
2013-05-24 17:07:34 UTC
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk waarom
een anonieme OVC maar 5 jaar geldig blijft. Niet erg
klantvriendelijk.
Helemaal mee eens. Boeventuig.
http://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/vragenenantwoorden/?n=1471
Die geldigheidsduur van 5 jaar geldt ook voor de ovc-op-naam.
Waarom zou dat dan voor de anonieme versie anders moeten zijn?

-p
iMark
2013-05-24 17:49:56 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Omdat die anoniem is en er geen pasfoto op zit. Er is geen enkele reden
te bedenken waarom een anonieme OVC niet zonder einddatum geleverd zou
kunnen worden.
Rene
Bijvoorbeeld omdat er toch geen pasfoto, die kan verouderen, op zit.
Piet Beertema
2013-05-24 19:20:45 UTC
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Ja, en? Als er geen pasfoto op zit geldt de rest van het verhaal niet?

-p
iMark
2013-05-25 09:37:00 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
En wat is dan de reden dat een anonieme kaart maar een gebruiksduur van
5 jaar heeft? Volgens mij is het totale onzin wat Translink schrijft op
de webstek.

"De levensduur van vijf jaar van de kaart is bepaald aan de hand van de
verwachte thermische, elektrische en mechanische 'houdbaarheid' van het
materiaal waarvan de kaart is gemaakt in combinatie met normaal gebruik
van de kaart. Onder normaal gebruik verstaan we zorgvuldig gebruik zoals
met iedere (bank)pas. Daarnaast is de vijf jaar bepaald door de
beveiligingseisen die aan de OV-chipkaart zijn gesteld."

De Oyster Card in Londen is gewoon onbeperkt geldig. En als een kaart
kapot gaat (om welke reden dan ook) wordt die onverwijld gratis
vervangen en wordt het uitstaande tegoed overgezet op de vervangende
kaart.

Is de Nederlandse OVC zo slecht in elkaar gezet dat ze verwachten dat
alle kaarten na een jaar of vijf kapotgaan?
ben doedens
2013-05-25 09:42:58 UTC
Post by iMark
Post by Piet Beertema
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Welnee, ze wordt bestierd door een organisatie die vooral zichzelf in stand
wil houden. Met leuke winsten, salarissen en bonussen en zo.

Door elke 5 jaar de burger weer 7,50 Euro uit de zak te kloppen ben je
immers verzekerd van een vast inkomen.
--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens
T. Lootrek
2013-05-25 10:30:03 UTC
Post by ben doedens
Post by iMark
Post by Piet Beertema
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Het lijken wel telecomproviders die kapitalen aan beltegoed in het
luchtledige laten verdwijnen.. :-) Of banken die je geen rente geven,
maar wel jou voor elke cent die je rood staat 15% rente in rekening
brengen.
Bij nader inzien valt een bedrag van 7.50 per 5 jaar dan nog mee..
iMark
2013-05-25 14:08:32 UTC
Post by ben doedens
Post by iMark
Post by Piet Beertema
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Zo blijkt maar weer eens dat strakke regie van de overheid op het OV
verrreweg het beste is voor de reiziger. Transport for London is in 2000
opgericht om het beleid van het poliiiek gekozen bestuur uit te voeren
en niet dat van de vervoerders.

http://www.tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/4510.aspx

In Nederland had het ministerie de regie moeten voeren en niet de
vervoerders die alleen maar oog hebben voor hun eigen deelbelangen. Dan
was ook nooit het oerwoud aan regionale kortingproducten ontstaan en
alle idioterie met het overstappen op een andere vervoerder op het
spoor.
Rene
2013-05-25 13:36:25 UTC
On Fri, 24 May 2013 21:20:45 +0200, Piet Beertema
Post by Piet Beertema
Post by Rene
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Nee, het is een lulkoekverhaal. Vervangen als die kapot is lijkt me
vroeg genoeg, geeft minder afval ook. Of als er een nieuw type (bijv.
ivm een betere beveiliging) ingezet gaat worden zodat alle oude
vervangen moeten worden; voordien is er geen enkele noodzaak anders
dan het in stand houden van TLS.
Rink
2013-05-24 21:27:13 UTC
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Waarom zou die 5 jaar moeten gelden voor een OVC op naam?
Het is toch geen identificatiekaart?

Een beperkte levensduur zou geen probleem zijn als je niet elke 5 jaar
zomaar 7,50 euro zou moeten betalen.

Rink
ProOne
2013-05-25 03:23:48 UTC
Post by Rink
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Niet in alle gevallen moet je die 7,50 betalen.
Ik heb mijn persoonlijke kaart al 2x geheel gratis gekregen.

Overigens rekent de RET voor een persoonlijke kaart - bij bestelling via
internet - 6,50.
iMark
2013-05-25 14:11:33 UTC
Post by ProOne
Post by Rink
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
We hadden het over anonieme kaarten. Zes jaar geleden heb we er ooit een
paar gekregen van het GVB maar die zijn inmiddels niet meer te
gebruiken.

Zijn er eigenlijk al mensen die die kaarten verzamelen? Net zoals
indertijd met telefoonkaarten?
Piet Beertema
2013-05-25 13:03:55 UTC
Post by Rink
Post by Piet Beertema
[...]
Waarom stel je een vraag die al beantwoord is?
Lees je uberhaupt wel?

-p
Rink
2013-05-27 22:22:42 UTC
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
Post by Rink
Post by Piet Beertema
[...]
Ja, ik lees, Piet.
Maar de redenen zijn onzin.
Als je de kaart weinig gebruikt, slijt ie ook niet.
De enige reden dat ie onbruikbaar wordt is de tijdslimiet van 5 jaar, die
[...]

Het kan dus net zo goed 10 jaar zijn, of 2 jaar.
Ik zie geen enkele reden waarom de kaart automatisch na 5 jaar onbruikbaar
moet worden, inclusief het laten vervallen van het tegoed en het opnieuw
moeten kopen van een nieuwe kaart.
Bij een verlopen chippas kun je ook het tegoed laten terugstorten op je
bankrekening.

Rink
Rink
2013-05-27 22:29:56 UTC
"Piet Beertema" schreef ...
Post by Piet Beertema
Post by Rink
Post by Piet Beertema
[...]
Ik zie zojuist dat mijn vraag prima beantwoord is door iMark op 25-5 om
11:37.
Met een aanvulling van Ben Doedens om 11:42.
Verder geeft Rene ook nog een antwoord om 15:36.

Maar ik neem aan dat dit antwoorden zijn die volgens jou geen hout snijden.

Rink

Casper H.S. Dik
2013-05-27 12:02:24 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Casper H.S. Dik
Post by iMark
[...]
Het ging mij niet om het verschil tussen beide types; maar om de
gelimiteerd geldigheidsduur.

Casper
T. Lootrek
2013-05-24 14:06:30 UTC
Post by iMark
Post by Piet Beertema
Post by Johannes
[...]
Als Nederlandstalige frons ik ook ernstig de wenkbrauwen bij het woord