ICE internationaal?
2014-06-18 13:29:21 UTC
Hoe gaat eigenlijk het reizen met de ice internationaal?
Ik vind de informatie van de ns website niet duidelijk genoeg.
Als je een kaartje bij de kaartautomaat naar duitsland via arnhem
koopt zit er volgens mij geen stoelreservering bij.
Is die dan ook niet verplicht?
Maakt het ook niet welke trein je pakt: kun je ook een eerdere of
latere nemen?
Als je dan geen stoelreservering hebt, waar moet je dan gaan zitten?
De stoelen kunnen dan toch ook bezet zijn door mensen die wel een
reservering hebben?
Of moet je op het balkon gaan zitten of staan?
Volgens mij heeft het reizen met die ICE ook nadelen:volgens de
kaartautomaat is het een stuk duurder dan naar Duitsland reizen met
een stoptrein via venlo.
Ook heb ik de indruk dat die ICE's vaak uitvallen.
Dat heb ik gisteren gezien op het station van Keulen.
Voor mij was het geen probleem: ik ging toch via venlo.
Toch zou ik wel eens een keer in die ICE willen zitten.
In ieder geval maakt het qua reistijd niet veel uit voor mensen zoals
ik vanuit west brabant.
iMark
2014-06-18 18:21:34 UTC
Post by J
[...]
Nee.
Post by J
Maakt het ook niet welke trein je pakt: kun je ook een eerdere of
latere nemen?
Als je een losse toeslag hebt kun je iedere trein op die dag nemen.

Nadeel van de kaartautomaat is dat je geen reservering krijgt. Verder is
in de automaat alleen het dure standaardtarief beschikbaar, dus geen
aanbiedingen. Voordeel is dat je op het station geen boekingskosten
betaalt. Je kunt natuurlijk ook online je kaartje kopen en thuis
uitprinten.
Post by J
Als je dan geen stoelreservering hebt, waar moet je dan gaan zitten?
Op een stoel die niet gereserveerd is.
Post by J
De stoelen kunnen dan toch ook bezet zijn door mensen die wel een
reservering hebben?
Uiteraard. Maar boven iedere stoel hangt een display waarop je kunt zien
of de stoel gereserveerd is en voor welk traject.
Post by J
Of moet je op het balkon gaan zitten of staan?
Alleen als alle stoelen gereserveerd zijn. Maar je kunt ook in het
restauratierijtuig gaan zitten en een kop koffie bestellen. Daar kun je
een hele tijd blijven zitten.
Post by J
Volgens mij heeft het reizen met die ICE ook nadelen:volgens de
kaartautomaat is het een stuk duurder dan naar Duitsland reizen met
een stoptrein via venlo.
Ja.
Post by J
Ook heb ik de indruk dat die ICE's vaak uitvallen.
Hoe vaak is vaak?
Post by J
Dat heb ik gisteren gezien op het station van Keulen.
Het komt wel eens voor, maar minder vaak dan 10 jaar geleden.
Vanuit West-Brabant maakt het inderdaad weinig uit.
2014-06-20 11:13:58 UTC
Post by iMark
Als je een losse toeslag hebt kun je iedere trein op die dag nemen.
En dat is dus als je een kaartje uit de automaat naar Duitsland neemt?
Vanuit west brabant moet je dus in arnhem opstappen.
Als je alleen van een binnenlands stuk van de ICE gebruik maakt moet
je in ieder geval een toeslag erbij nemen zoals ik het begrepen heb.
Post by iMark
boven iedere stoel hangt een display waarop je kunt zien
of de stoel gereserveerd is en voor welk traject.
Dat is handig. Wist ik niet.
Bij de Thalys is dat toch niet?
Bij de thalys is volgens mij een reservering verplicht toch?
En het kaartje geldt toch ook alleen voor een bepaalde trein op een
bepaald tijdstip?
In ieder geval bedankt voor je antwoord.
Rene
2014-06-20 11:58:38 UTC
Post by J
Post by iMark
[...]
Als je een kaartje-de-grens-over hebt, zoals jij wilt, hoef je dus
geen toeslag te kopen.
Post by J
Post by iMark
boven iedere stoel hangt een display waarop je kunt zien
of de stoel gereserveerd is en voor welk traject.
Dat is handig. Wist ik niet.
Bij de Thalys is dat toch niet?
Nee
Post by J
Bij de thalys is volgens mij een reservering verplicht toch?
Precies en het nr van rijtuig en stoel staan op die reservering.
Bij Thalys wel, bij ICE niet.
2014-06-20 14:06:48 UTC
Post by Rene
Als je een kaartje-de-grens-over hebt, zoals jij wilt, hoef je dus
geen toeslag te kopen.
Ok, het is nu duidelijk allemaal.
Misschien ga ik er nog een keer mee naar frankfurt.
Tussen Keulen en Frankfurt rijdt hij toch 300 km/h ?
ProOne
2014-06-21 23:30:58 UTC
Post by J
Post by Rene
[...]
Hangt van het overige verkeer af, maar met een beetje geluk gaat hij wat
harder.
Hier rijden de gewone treinen ook niet altijd 140 km/h (of op sommige
baanvakken 160 km/h).
iMark
2014-06-23 18:05:49 UTC
Post by ProOne
Post by J
Post by Rene
[...]
Tussen Keulen en Frankfurt rijden alleen ICE 3's over de
Schnellfahrstrecke. Die zijn allemaal ingelegd voor 300 km/u.
Post by ProOne
Hier rijden de gewone treinen ook niet altijd 140 km/h (of op sommige
baanvakken 160 km/h).
Er rijden geen 'gewone' treinen op de Schnellfahrstrecke. Alleen ICE
3's, ook geen andere ICE's.
iMark
2014-06-22 05:37:01 UTC
Post by J
Post by iMark
[...]
Volgens mij zit bij een kaartje via Arnhem naar Duitsland de ICE-toeslag
altijd bij de prijs van het kaartje in als je het in de automaat koopt.
Volgens mij kun je in de automaat op een station in West-Brabant gewoon
een kaartje naar Keulen of Frankfurt kopen via Arnhem.

Ik zou je aanraden om online je kaartje te bestellen. Dan krijg je ook
aanbiedingen te zien. Zeker naar Frankfurt kan dat behoorlijk schelen.
(Ja, op de Schnellfahrstrecke tussen Keulen en Frankfurt rijdt de trein
300 km/u)
Post by J
En het kaartje geldt toch ook alleen voor een bepaalde trein op een
bepaald tijdstip?
Alleen wanneer je gebruikt maakt van een laaggeprijsd tarief zonder
omboekingsmogelijkheden.
Graag gedaan.
2014-06-24 14:20:51 UTC
Post by iMark
[...]
Naar Keulen in ieder geval wel: zowel via arnhem als via venlo.
Zal een keer kijken of Frankfurt er ook inzit.
Post by iMark
Ik zou je aanraden om online je kaartje te bestellen.
Dan moet je zeker weer een account aanmaken op die website om kaartjes
te kunnen kopen?
Ik heb al zoveel accounts.
Post by iMark
Dan krijg je ook
aanbiedingen te zien. Zeker naar Frankfurt kan dat behoorlijk schelen.
(Ja, op de Schnellfahrstrecke tussen Keulen en Frankfurt rijdt de trein
300 km/u)
Dat is leuk: Ik heb in het verleden wel eens in de thalys en de
eurostar gezeten.
De kaartjes zaten gewoon bij een citytrip geboekt bij het reisbureau.
Zal wel weer moeten bij Frankfurt denk ik: op een neer in dezelfde dag
zal wel niet lukken.
Een hotelovernachting erbij dus.
Rene
2014-06-24 15:16:52 UTC
Post by J
Post by iMark
[...]
Zit er in. Maar je betaalt zoals gezegd wel de hoofdprijs.
Post by J
Post by iMark
Ik zou je aanraden om online je kaartje te bestellen.
Dan moet je zeker weer een account aanmaken op die website om kaartjes
te kunnen kopen?
Ik heb al zoveel accounts.
Is niet nodig. Had je zelf al gekeken? Ik gebruik bij voorkeur
www.bahn.de (doet het desnoods ook in het Nederlands) maar
www.nshispeed.nl cq www.nsinternational.nl (doen het, ondanks hun
naam, ook in het Nederlands) kan ook.
Post by J
Post by iMark
[...]
Begint nu een beetje op 'zeuren' te lijken.
Post by J
Een hotelovernachting erbij dus.
Je haalt het met gemak op één dag heen en weer, uitgaande van Bergen
op Zoom (veel westelijker Brabant is er niet). Je hebt in Frankfurt
zelfs nog riant de tijd voor Bier und Bratwurst. Wel voor meer dan één
ook;-)
iMark
Het kan inderdaad best op één dag. Je zou ook via Brussel kunnen reizen.
2014-06-26 11:43:27 UTC
Post by Rene
Is niet nodig. Had je zelf al gekeken? Ik gebruik bij voorkeur
www.bahn.de
Ik ook.
Heb daar inmiddels gezien dat de ICE 105 alleen in frankfurt flughafen
stopt, niet in frankfurt hbf.
Dus dan moet je weer overstappen wat ik niet handig vind.
Post by Rene
Je haalt het met gemak op één dag heen en weer,
Ligt eraan wat je in frankfurt wil doen: in keulen heb ik 8 musea
gedaan (inclusief de dom) , dat gaat bij frankfurt niet lukken in 1
dag.
ook;-)
2014-07-03 14:59:39 UTC
Post by J
Hoe gaat eigenlijk het reizen met de ice internationaal?
Iedereen bedankt voor zijn antwoorden maar frankfurt wordt niks als je
in frankfurt flughafen moet overstappen om in frankfurt hbf. te komen.
Daar heb ik geen zin in om dat te doen.
Wel zal ik misschien nog een dagtochtje naar Duesseldorf doen, maar
dan ook niet met die ICE, want via venlo kom ik nog iets eerder aan in
Duesseldorf.
Veel heb je dus niet aan die ICE.
Rink
2014-07-06 09:48:20 UTC
Post by J
Post by J
[...]
Er is slechts 1 ICE naar Basel waarbij je voor Frankfurt Hbf moet
overstappen in Flughafen.
Alle andere ICE's gaan zonder overstappen van Amsterdam Centraal naar
Frankfurt Hbf.

Bijvoorbeeld Amsterdam vertrek 7.04
Frankfurt Hbf aankomst 10.50

gr.