Poortjes zonder NS-qr-code?
Piet Beertema
2014-07-15 17:27:53 UTC
Weet iemand hier hoeveel stations er zijn die *geen* poortje hebben
met een lezer voor de NS-specifieke qr-code op e-tickets? Want met
alle heisa rond 9 juli lijkt iedereen vergeten te zijn of niet te
weten dat je online nog altijd e-tickets kunt kopen, zonder toeslag,
en gewoon de "ouderwetse" enkele reis, dagretour, of railrunner.

-p
Johannes
2014-07-16 07:14:41 UTC
Post by Piet Beertema
[...]
Een terechte vraag. Heb je die al aan de NS gesteld, en zo ja, wat was
daarop het antwoord?
Misschien hoef je daarme en niet in- en uit te checken en controleert de
condusteur gewoon "ouderwets" dat e-kaarttje.
Maar je kunt wel een probleem krijgen op stations waar je alleen via
tourniquets (draaipoortjes) het perron kunt bereiken, want die werken, neem
ik aan, niet op een chiploos A4'tje.

Welk antwoord geeft de NS zelf op jouw vraag?
iMark
2014-07-16 08:16:43 UTC
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/e-ticket.html#reizen-met-een-e-ticket

Het e-ticket kan poortjes openen via de barcodelezer. Maar met een
e-ticket hoef je niet in- en uit te checken. Op zich wel logisch. NS
heeft je geld en je reisgegevens al voordat je op reis bent gegaan. Er
wordt ook niet gedaan aan annuleren en terugbetalen. Het reizen is ook
niet anoniem en je moet een legitimatiebewijs meenemen (dat moet
natuurlijk altijd) wanneer je met een e-ticket op stap gaat.

Interessant zou om te testen of je met een eerder gebruikt e-ticket de
poortjes kunt openen. Het lijkt me namelijk stug dat het systeem van NS
op datum controleert.

Grappig is natuurlijk dat NS zichzelf weer eens tegenspreekt. Via de
media wordt ons vertelt dat vanaf 9 juli 2014 'alle reizigers in- en
uitchecken'. Blijkbaar geldt dat niet voor reizigers met een e-ticket.
O. Udeman
2014-07-16 10:31:16 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
"Alle reizigers"? Ammehoela....
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Johannes
Zwartreizigers checken uiteraard niet in of uit.
O. Udeman
2014-07-17 13:02:02 UTC
Post by Johannes
Post by O. Udeman
Post by iMark
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
En fietsers ook niet, net zo min als wandelaars, motorrijders,
automobilisten en brommers...
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
Smaug the Great
Johannes
2014-07-17 12:21:07 UTC
Post by iMark
"Smaug the Great" <***@users.easynews.com> schreef in bericht news:c1ad30dc-09cd-419e-b2e3-***@googlegroups.com...
[...]

-=-=-

Dat zou wel moeten kunnen, want een reis mag onderbroken worden. Je bent
niet verplicht het traject in één ruk af te leggen en mag bijvoorbeeled best
in Zwolle even een uurtje gaan lunchen bijvoorbeeld, voordat je verder
reist.
Mits je de reis maar voor het einde van de dag voltooit. Daar verstaat de NS
onder: de kalenderdag van afgifte van je kaartje, verlengd tot 04.00 uur in
de volgende ochtend (en als je dan in de trein zit, mag je die treinrit nog
afmaken).
Johannes
2014-07-17 12:27:33 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
Het probleem doet zich natuurlijk ook voor bij in het buitenland gekochte
treinkaartjes (al dan niet retourtjes of meerdaagse kaarten), want dat
zullen waarschijnlijk zelden chipkaarten zijn (die voor gebruik in Nederland
geschikt zijn).
Retourtje Kopenhagen - Amsterdam bijvoorbeeld, of Ettelbrück (ligt in
Luxemburg) - Eindhoven. En Luik-Maastricht. Of een interrailkaart, afgegeven
in Zürich (Zwitserland), Oslo (Noorwegen), Londen of in Lublin (Polen)
bijvoorbeeld.
Hoe zit dat met de Thalyskaartjes?"
iMark
2014-07-17 14:29:56 UTC
Post by Johannes
[...]
Wanneer op een station _alle_ poortjes gesloten zijn, zal er een levend
mens aanwezig _moeten_ zijn voor al dit soort gevallen. Is die persoon
er niet, kunnen de poortjes niet gesloten worden.
Op stations in het VK met poortjes is er altijd een bemensd poortje.
Daar kun je dus met je Interrail of in het buitenland gekocht kaartje
langs.

Doet me allemaal denken aan gesprekken een jaar of tien terug over
internationale reizigers en de poortjes. 'Dat gaan we oplossen', zeiden
de types van het projectteam. Jaja.
O. Udeman
2014-07-17 16:23:26 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
[...]
Ik begrijp dat het zo zou moeten maar niet zo gebeurt. Als dat zo is is
dat uiterst kwalijk.
Post by iMark
[...]
Het is dus niet opgelost, begrijp ik. Dan is er in een dergelijk geval
dus sprake van overmacht en ben je gerechtigd zo'n poortje te forceren.
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
iMark
2014-07-17 21:44:48 UTC
Post by O. Udeman
Post by iMark
[...]
Ik vermoed dat ze in de internationale treinen checkuitkaartjes gaan
uitdelen wanneer de poortjes worden gesloten. Ook een manier om het
probleem op te lossen.
Johannes
2014-07-19 22:58:30 UTC
Post by iMark
Post by O. Udeman
Post by iMark
[...]
En als je met dat buitenlandse biljet vervolgens de trein weer in wilt, voor
de terugreis of voor een doorreis?
Johannes
2014-07-19 22:57:19 UTC
Post by iMark
Post by Johannes
[...]
Vorig jaar reed ik eens met de auto naar het Transferium onder de Arena in
Amsterdam. Het systeem is nu veranderd, maat toen kreeg je als je daar van
P+R gebruikmaakte, voor elke inzittende een chipkaart voor twee reizen van
elk een uur binnen Amsterdam (bedoeld als één heen- en één terugreis met de
metro, de tram of de bus).
Ik had vijf chipkaarten (vijf inzittenden in de auto, we reisden samen).
Drie ervan waren al door de metropoortjes en bij de andere twee werkte de
chipkaart niet. Terwijl de klok van dat ene uurtje geldigheid voor drie
personen al liep, moesten de andere twee nieuwe chipkaartjes halen, wat
zeker 20 minuten duurde (lange wachtrij, buitenlandse toeristen voor je
waaraan veel uitgelegd moest worden, tijdrovend). Dat ene uur reizen
betekende voor drie van ons feitelijk maar 35 minuten!

Dit had goed mis kunnen gaan.
Piet Beertema
2014-07-16 11:22:11 UTC
Post by Johannes
Post by Piet Beertema
[...]
Nee, dat heb ik niet, want ik heb er zelf geen enkel belang bij,
omdat ik de NS mijd als de pest. Puur nieuwsgierigheid dus.

-p
O. Udeman
2014-07-16 12:24:55 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Johannes
[...]
Dit is wat er in deze link over wordt gezegd:

"Op steeds meer stations worden de poorten in werking gesteld. Als u met
een e-ticket reist dan opent u het poortje met de vierkante barcode op
het e-ticket. Zie hiervoor ook onderstaande instructie:
e-ticket instructie

/volgt soort stripverhaaltje met uitleg hoe het moet../

Hoe herkent u een poortje met een barcodelezer?

Niet alle poortjes kunnen geopend worden met een e-ticket. Dit kan
alleen bij de poortjes met een zogenaamde barcodelezer. Deze is te
herkennen aan de afbeelding met ‘scan ticket’ op de rechter deur van het
poortje. En aan het verlichte vlak aan de rechterzijde van het poortje."

Helaas zijn ze vergeten te vermelden wat je moet doen als je een poortje
tegenkomt zonder barcodereader. Klungels.
--
Don't ask what your country can do for you but what you can do for your
country
ProOne
2014-07-19 23:24:00 UTC
Post by O. Udeman
Post by Piet Beertema
Post by Johannes
[...]
Dan doe je een paar stappen naar links of naar rechts naar een poortje
dat wel met een Aztec lezer is uitgerust. Afhankelijk van het totaal
aantal poortjes vind je er minimaal één tot meerdere; doorgaans de brede
poortjes.
Piet Beertema
2014-07-20 13:51:53 UTC
Post by ProOne
Post by O. Udeman
[...]
Dat werkt dus alleen als op *alle* stations met poortjes ook minimaal
één poortje met een barcodelezer is. Nergens blijkt echter uit dat dat
inderdaad op *alle* stations het geval is.

Gelukkig staat hier wel een duidelijk antwoord:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/poorten-barcodelezer-2590
Weet ik nu ook dat een 'waterbedstation' niet is wat ik dacht. :-)

-p
O. Udeman
2014-07-20 19:07:49 UTC
Post by Piet Beertema
[...]